Wanneer werd nederland een zelfstandig land?

Waneer werd de Republiek der 7 verenigde nederlanden erkend tot zelfstandig land door Spanje?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.2K
TurfGraver
3 jaar geleden
Met de Acte van Verlatinghe van 1581 werd door de gewesten van die unie de onafhankelijkheid van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden uitgeroepen. Deze werd vanaf 1609 bij het begin van het Twaalfjarig Bestand internationaal erkend en na de Vrede van Münster (1648) ook door Spanje.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Nederland
tinus1969
3 jaar geleden
Strikt gezien is Nederland in 1648 niet erkend door Spanje, omdat Spanje op dat moment formele nog niet bestond (Spanje werd pas in 1713 een land). Nederland was bovendien geen provincie of kolonie van Spanje; het was niet door Spanje bezet.
Nederland was onderdeel van een multinationaal Habsburgs rijk, waarvan de koningen/heren sinds de 16e eeuw in Madrid woonden en die zichzelf ook 'Koning van Spanje' noemden. Er was echter helemaal geen sprake van een samenhangend rijk. Philips II en zijn opvolgers regeerden in Nederland ook niet als koning van Spanje maar als 'heer der Nederlanden', eveneens een zelfgegeven titel gebaseerd op een lappendeken van rechtmatige erfopvolging.

Antwoorden (3)

Nederland werd onafhankelijk tijdens de Tachtigjarige Oorlog (1568-1648), waarin de gezamenlijke Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden tegen de Spaanse overheersing in opstand kwamen. In 1579 vormden de Noordelijke Nederlanden de Unie van Utrecht, waarmee een nieuwe politieke entiteit ontstond. (Wiki)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
In 1596. Tot dat jaar streden de Republiek (Nederland), Frankrijk en Engeland tegen Spanje: afzonderlijk en niet zelden in concurrentie met elkaar. De Republiek was in die tijd niet meer dan een aantal vrije provincies.
In 1596 kwam een Drievoudig Verbond tot stand tussen Nederland, Frankrijk en Engeland. Doel: de strijd tegen Spanje gezamenlijk voortzetten. Bij die gelegenheid werd de Republiek (Nederland) voor het eerst officieel erkend als volledig gelijkwaardige staat.
Dit Drievoudig Verbond was vooral de verdienste van Johan van Oldenbarnevelt: diens onvermoeibare streven, het politieke inzicht en de grote diplomatieke gaven.
Bron: Erfgoed van Nederland (Reader's Digest)
3 jaar geleden
Nederland claimde zijn onafhankelijkheid van Philips II in 1581 (Akte van Verlatinge); die onafhankelijkheid werd in 1648 door Philips IV (de opvolger van Philips II) erkend. Overigens waren Vlaanderen en een groot deel van Brabant (in 1581 onderdeel van de Nederlanden en het deel dat het hardste streed voor onafhankelijkheid) heroverd door Philips II en bleven onderdeel van het Habsburgse Rijk.