Hoe kun je achterhalen wie eigenaar was van een woning in Nederland voor 1945?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.3K
SentWierda
3 jaar geleden
Wil je dit feit weten (een kadasterfeit) of wil je liever weten wie de bewoner van een woning was? In veel gevallen was de eigenaar niet de bewoner. Dan kan het interessanter zijn te weten wie er woonde.
Het komt ook vaak voor dat een woning tienallen jaren eigendom was van een persoon of van een familie, maar dat er om de twee, drie jaar andere huurders waren.

Antwoorden (1)

Dat kun je in het kadaster (laten) opvragen. Terugzoeken kan tot 1 april 1838.
https://www.kadaster.nl/situaties/akte-en-onderzoek/zoeken-eigenaar-in-bepaalde-periode
Voor enkele gemeenten in Nederland zijn in de periode 1940-1945 (Tweede Wereldoorlog) verschillende openbare registers verloren gegaan en andere gemeenten (zoals in Flevoland) zijn pas na 1838 ontstaan. Zie bron voor afwijkende gemeenten en de bijbehorende data.
Toegevoegd op 27 november 2020 09:21: bron
SimonV