Hoe zijn mensen in Amerika gekomen voordat Columbus hen ontdekte?

Voordat Columbus Amerika ontdekte wisten mensen in de andere werelddelen nog niet dat Amerika bestond, hoe kan het dan dat er daarvoor 30 tot 100 miljoen mensen leefden? Hoe zijn die daar gekomen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Op twee manieren is Amerika bereikt ver voor Columbus.
1. Zo'n 30.000 jaar geleden via de Beringstraat. Vanuit Siberië werd over land Alaska bereikt en de route ging naar het zuiden richting Midden- en Zuid-Amerika. Er is genetische verwantschap tussen de huidige inwoners van oost-Azië en de oorspronkelijke bewoners van Noord-, Midden- en Zuid-Amerika.
2. Rond het jaar 1000 bereikten de Vikingen via IJsland Groenland en het noordoosten van Noord-Amerika. Het noordoosten van Amerika werd door hen Vinland genoemd (vin = weide). De Vikingen dreven op Groenland handel: ze hebben daar zo'n 400 jaar een kolonie gehad. Uiteindelijk moesten ze vertrekken vanwege het barre klimaat en de tegenstand van de Eskimo's.