Wat aten veganistische mensen vóór het ontstaan van de landbouw?

2.6K
LeonardN
3 jaar geleden
Ik ga er vanuit dat er geen (bewust) veganistische mensen waren voor het ontstaan van de landbouw.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Goeievraagstell, bedoel je veganisme (bestaat nog niet zo lang)
of bedoel je vegetarisme
https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vegetarisme-veganisme.aspx
Goeievraagstell
3 jaar geleden
Veganisme. Was duidelijk in de vraag dacht ik.
LeonardN
3 jaar geleden
@Goeievraagstell
Die vraag impliceert dat er veganisten waren voor het ontstaan van de landbouw.
Begrijp je dat die mogelijkheid bestaat dat dat niet het geval is? Mocht Engels geen probleem zijn, hier wat inzichten waarom het zeer onwaarschijnlijk is dat er mensen/stammen waren die enkel veganistisch aten voordat er een landbouwcultuur ontstond.
https://www.quora.com/Could-the-first-Homo-Sapiens-live-off-a-vegan-diet Als er dan al veganisten (of vegetariërs) waren zal dat eerder uit noodzaak zijn geweest (er was geen dier/vlees te vinden), dan dat het een principiële zaak was.
tinus1969
3 jaar geleden
@LeonardN, het quora antwoord negeert de fundamentele problemen, namelijk dat mensendarmen en mensen metabolisme ongeschikt zijn voor laagwaardig energie-arm plantaardig eten. We kunnen bv geen gras of bladeren verteren, of iig niet voldoende om daar energie uit te halen. Onze darmen zijn er te kort voor; en voor diverse essentiële micronutriënten zijn we afhankelijk van vlees/vis/ei.
Verder is het verzamelen van voldoende plantaardig eten bijzonder tijdrovend; de jacht op grootwild is veel efficiënter.
LeonardN
3 jaar geleden
"het quora antwoord" Welke van de 6?

Antwoorden (2)

Al ruim voor de tweede wereldoorlog aten mensen veganistisch. Het veganisme werd voor het eerst bekend doordat de bekende Griekse wiskundige en filosoof Pythagoras besloot veganistisch te eten. Dit was rond 500 voor Christus. Als je deze tijd als ijkpunt neemt is het veganisme nog niet zo oud en in ieder geval jonger dan de landbouw. De zwervende volkeren (Nomaden) leefden van de veeteelt en wat de natuur hen te bieden had en waren dus geen veganisten.
Vegetarisme vond haar oorsprong rond de achtste eeuw voor Christus onder aanhangers van het boeddhisme en het hindoeïsme in India. Beide groeperingen kenden het principe van ‘ahimsa’, wat inhield dat men geen geweld mocht gebruiken tegen dieren. Met uitzondering van rituele slachtingen was het doden van dieren voor de gelovigen strikt verboden. Zo liet de Indiase keizer Asoka de Grote in de derde eeuw voor Christus optekenen dat een groot aantal dieren, waaronder schildpadden, papagaaien, herten en everzwijnen, onder zijn persoonlijke bescherming stonden.
Zowel het veganisme als het vegetarisme lijken een filosofische achtergrond te hebben.
Letterlijk antwoord voor de vraag:
Voor het ontstaan van het veganisme aten de mensen gewoon wat de natuur hen te bieden had, dus zowel vlees als "groente".
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
Pythagoras was geen erkend/bekende veganist of vegetariër: https://en.wikipedia.org/wiki/Pythagoras
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dat was Pythagoras wis en waarachtig wel.
Van Pythagoras tot Tesla: 5 beroemde vegetariërs uit de geschiedenis
Het vegetarisme lijkt vooral iets van deze tijd, maar niets is minder waar! Door de eeuwen heen zijn er vele grote denkers geweest die vegetariër waren.
https://isgeschiedenis.nl/nieuws/van-pythagoras-tot-tesla-5-beroemde-vegetariers-uit-de-geschiedenis
tinus1969
3 jaar geleden
@JoanDArc, er zijn geen contemporaine bronnen waaruit duidelijk blijkt dat Pythagoras vega was. https://en.wikipedia.org/wiki/Pythagoras
<>
According to Aristoxenus, Pythagoras allowed the use of all kinds of animal food except the flesh of oxen used for ploughing, and rams.
(..)
A fictionalized portrayal of Pythagoras appears in Book XV of Ovid's Metamorphoses, in which he delivers a speech imploring his followers to adhere to a strictly vegetarian diet. <>
Merk op dat Ovidius circa 500 jaar later leefde - zijn verhalen over Pythagoras zijn net zo betrouwbaar als de onze over Willem van Oranje. Het is net zoiets als Einstein die soms als icoon van home-schooling opduikt.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
tinus1969, Dat jij de ?? contemporaine van contemporanius?? (hedendaagse moderne, eigentijdse, actuele) bronnen niet kunt vinden wil niet zeggen dat deze er niet zijn.
Ik ga die discussie niet aan, zeker niet met behulp van bronnen in een vreemde taal.
Ik ga niet controleren of je de inhoud van de bronnen goed interpreteert of juist vertaald.
Goeievraag is er voor iedereen, niet iedere gebruiker beheerst de Engelse taal.
tinus1969
3 jaar geleden
JOanDArc, ik verwijs naar de Engelse Wikipedia, Engels is een taal die je op school leert en die je in veel beroepen (zeker internationaal georiënteerde) regelmatig gebruikt. Een nut van GV lijkt me juist, dat er geregeld geen andere goede Nederlandse bronnen zijn, zeker niet op wetenschappelijk gebied.
De Engelse Wikipedia biedt voldoende argumenten, op basis van bronnen, om (genuanceerd) te zeggen dat het onzeker is dat Pythagoras vegetariër was, omdat de bronnen die dat beweren niet 'contemporain' zijn, maw. ruim na zijn dood zijn geschreven.
LeonardN
3 jaar geleden
-min Voor zover ik het kan vinden.
1. De vraag gaat over veganisme NIET vegetarisme.
2. Pythagoras was, ALS hij het al was, een vegetariër*, volgens beschrijvingen na zijn dood zou hij of vlees of anders delen van het dier verboden hebben.
3. Er waren waarschijnlijk al eerder vegetariërs in India rond 3300-1300 vChr. shorturl.at/amMSZ
4. De eerste veganist zou Al-Ma'arri zijn geweest. Rond het jaar 1000 nChr. shorturl.at/cfzV2
5. Landbouw zou ongeveer ontstaan zijn rond 8000 vChr. (voor bekende vega)
6a. Er wordt niet gevraagd wat mensen aten voor het ontstaan van veganisme, maar wat veganisten aten voor het ontstaan van landbouw.
6b. De vraag die dan in mijn ogen eerst overwonnen moet worden is: Bestonden er überhaupt veganisten voor het ontstaan van landbouw?
6c. En als dat het geval was, wat was dan waarsch. hun dieet? *Ik zou wel zeggen dat hij door velen wordt/werd erkend als zodanig. Voor dat het woord vegetarisme bestond werd het wel het pythagorische dieet genoemd.
tinus1969
3 jaar geleden
@LeonardN, mbt het ontstaan van vegetarisme: Vegetarisme, of wat breder het ontstaan van een dieet dat arm was aan vlees, ontstond in India in de praktijk vanaf circa 500 v Chr. tegelijk met Boeddhisme en Jainisme. Voor die tijd was vegetarisme in de praktijk afwezig.
De oorzaak is duidelijk; de Gangesvallei was overbevolkt en er was tekort aan (hoogwaardig) voedsel.
Zie voor details het boek 'Cannibals and Kings' https://en.wikipedia.org/wiki/Cannibals_and_Kings
Niet. Veganisme is een recente innovatie, minder dan 100 jaar oud.

Het lijkt er op, dat veganisme pas mogelijk werd, toen (onder andere door microbiële fermentatie) voedingssupplementen beschikbaar kwamen die een aantal essentiële micronutriënten konden aanvullen. Als zodanig is veganisme een typisch bijproduct van de industriële revolutie.
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
Vegetarisme vond haar oorsprong rond de achtste eeuw voor Christus onder aanhangers van het boeddhisme en het hindoeïsme in India. Beide groeperingen kenden het principe van ‘ahimsa’, wat inhield dat men geen geweld mocht gebruiken tegen dieren. Met uitzondering van rituele slachtingen was het doden van dieren voor de gelovigen strikt verboden. Zo liet de Indiase keizer Asoka de Grote in de derde eeuw voor Christus optekenen dat een groot aantal dieren, waaronder schildpadden, papagaaien, herten en everzwijnen, onder zijn persoonlijke bescherming stonden.
https://isgeschiedenis.nl/nieuws/geschiedenis-van-het-vegetarisme
@tinus1969
LeonardN
3 jaar geleden
@ronron1212
De vraag gaat niet over vegetarisme, maar over veganisme. Vegetariërs eten geen vlees. (vaak wel zuivel en eieren)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vegetarisme
Veganisten eten en gebruiken niets wat van een dier afkomt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Veganisme
tinus1969
3 jaar geleden
ronron1212; vegetarisme ontstond circa 500 vChr in de Gangesvallei (India). Dat vegetarisme had niets te maken met dierenliefde, of 'respect voor het leven', want koeien werden letterlijk en figuurlijk uitgemolken. Het had alles te maken met overbevolking en tekort aan vlees.
tinus1969
3 jaar geleden
Aanvulling; de Indiase vegetariers consumeren wel melk/zuivel. Verder wordt in de meeste streken van India oa. vis gegeten, en ook de heilige koeien worden als ze het loodje leggen wel degelijk opgegeten.
LeonardN
3 jaar geleden
en ook de heilige koeien worden als ze het loodje leggen wel degelijk opgegeten. Heb je daar een bron voor?
tinus1969
3 jaar geleden
@LeonardN, ik zal het boek van antropoloog Marvin Harris weer eens opzoeken - maar j dacht toch niet dat in een land waar een chronisch tekort aan hoogwaardig eten is, dode koeien niet werden of worden opgegeten? Al is het maar door onaanraakbaren?
ronron1212
3 jaar geleden
@tinus1969 lees de link eens goed
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Wat is veganisme. Er zijn voldoende bronnen in de Nederlandse taal, wel zo handig op een Nederlandse pagina. De vertaling en interpretatie van de Engelstalige bron laat vaak te wensen over.
https://www.veganisme.org/veganisme/
https://veganchallenge.nl/wat-is-veganisme/
https://www.vegetariers.nl/bewust/veelgestelde-vragen/wat-is-het-verschil-tussen-een-vegetarier-en-een-veganist
LeonardN
3 jaar geleden
@ronron1212 Lees de vraag eens goed.
Wat aten VEGANISTISCHE mensen vóór het ontstaan van de landbouw? Je lijkt onder de illusie te zijn dat de vraag is:
Wat aten VEGETARISCHE mensen vóór het ontstaan van de landbouw? Je hele link is niet relevant voor deze vraag of het antwoord in mijn optiek. Als jij denkt van wel kan je dan zelf uitleggen in welke zin de inhoud van jouw link iets relevants zegt over veganisme wat tinus1969 niet meldt.
tinus1969
3 jaar geleden
@LeonardN, hoogstens blijkt uit de link van Ronron1212, dat er ook geen vegetariers waren voordat de landbouw wrd uitgevonden. De eerste aanwijzingen voor vegetarisme zijn dus 2800 jaar oud. De landbouw is minstens 10.000 jaar oud.
tinus1969
3 jaar geleden
https://archive.org/details/TheMythOfHolyCowJha/page/n181/mode/2up Onaanraakbaren eten de dode koeien op.
ronron1212
3 jaar geleden
@tinus1969 wat de onraakbare doe of andere daar gaat de vraag niet over maar vanaf wanneer
veganistische mensen vóór het ontstaan van de landbouw?
tinus1969
3 jaar geleden
@ronron1212 dit was een reactie op een eerdere reactie van @LeonardN, mbt heilige koeien in India die toch echt worden opgegeten na hun dood.
ronron1212
3 jaar geleden
@tinus1969 ik ken india beter dan jij kom daar al 20 jaar minimaal jaarlijks