Wat heeft de Gouden Koets met slavernij te maken?

Anno 2020 rijdt de Gouden Koets niet meer door Nederland op Prinsjesdag. Ook in 2021 zal de koets niet terugkeren, maar tijdelijk beschikbaar worden gesteld aan het Amsterdam Museum. Vanaf het moment dat de koets aan koningin Wilhelmina werd geschonken in 1898, stond de koets ter discussie. Dit vanwege de armoede in de stad en het feit dat de koningin al 150 rijwagens in haar bezit had. Maar vanwaar het verband met het slavernijverleden?

3 jaar geleden
1.7K
Antoni
3 jaar geleden
Bedoel je nu eigenlijk te vragen WAAROM er een paneel op de koets is aangebracht waarop een tafereel te zien is waarop mogelijk slaven zijn te zien? Dat het paneel bestaat, dat heb je de voorbije jaren immers vast al gelezen of gezien in de media!
SingingCoyote13
3 jaar geleden
weet je ik woon in centrum v den haag zelf vlak om de hoek van de grote kerk
waar dinsdag prinsjesdag wordt gevierd en bij het binnenhof achter,
maar eerlijk gezegd ik kwam dit jaar pas achter dat de gouden koets
beledigende afbeeldingen heeft. ze hadden dit weleens breder aan de media
mogen doorspelen, ik ga namelijk niet alle nieuwsfeeds doorlopen, en
van het algemeen nederlands nieuws, bekijk ik altijd de teletekst paginas
op npo123.
Antoni
3 jaar geleden
@SingingCoyote13, voor de gewone bezoeker van Prinsjesdag is er vrijwel geen gelegenheid om de Gouden Koets uitgebreid te bekijken. Dan is het logisch dat de panelen jou nog nooit zijn opgevallen. In de media leeft de discussie over de mogelijk discriminerende taferelen echter regelmatig op. De afgelopen jaren is de Gouden Koets gerestaureerd. Sommige mensen leek dat een goede gelegenheid de taferelen aan te passen, bijvoorbeeld.

Antwoorden (1)

Dat heeft te maken met de afbeelding op de panelen van de koets:

https://www.ad.nl/binnenland/gouden-koets-blijft-slavenkoets~acbbb6a9/
In 2011 vonden de toenmalige Kamerleden Harry van Bommel en Mariko Peters dat de afbeelding van de koets gehaald moest worden, actiegroep ‘De Grauwe Koets’ organiseerde drie jaar later een demonstratie tegen het gebruik van de Gouden Koets. Historici buitelden over elkaar heen over de vraag of het wel of niet gepast is dat het staatshoofd bij de opening van het parlementaire jaar in een voertuig met zo’n afbeelding wordt rondgereden.

In kringen rond het hof wordt nu opgemerkt dat ‘het paneel moeilijk zwart geschilderd kan worden’. En: ‘Het is nu eenmaal een rijdend museaal object. Als we dit weghalen kunnen we de halve collectie van het Rijksmuseum eigenlijk niet meer tonen.’
3 jaar geleden
Antoni
3 jaar geleden
Niet het linkse tafereel, maar met name het middelste tafereel met de knielende personen op de voorgrond zou denigrerend of discriminered zijn. Zie https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/82/Tekening_voor_zijpaneel_Hulde_der_Koloniën_van_de_Gouden_Koets%2C_van_der_Waay.jpg.
LeonardN
3 jaar geleden
Heb hem gewisseld, bedankt voor de tip!