Kan ik ergens meer te weten komen over de kat die op de ezel van een kaasboerin viel in ieper?

Ik zou graag meer willen weten over het verhaal van de kat die tijdens de kattenwerp in ieper op de ezel viel van een kaasboerin en die toen op hol sloeg. Indien u een site Kan geven of meer weet over dit laat me alstublieft iets weten alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2K
Pieterke
3 jaar geleden
Hoe lang geleden is dat gebeurd?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dit is een gebeurtenis van in 1966
Antoni
3 jaar geleden
Volgens het antwoord van elder161 was het in 1699, niet in 1966.

Antwoorden (1)

Bij het historische kattenfeest van Ieper werden levende poezen van de toren gegooid. Een 18e-eeuwse legende liet de traditie teruggaan tot 3842 v.Chr. (sic), terwijl een andere overlevering wilde dat het kattenwerpen voor het eerst in 962 zou hebben plaatsgevonden vanaf het Ieperse kasteel van graaf Boudewijn II van Vlaanderen (toen een lage motte in dunbevolkt drasland). Een valabeler spoor zijn de stadsrekeningen van 1410-20, waarin de aankoop van katten is opgetekend, doch zonder vermelding waartoe.
De editie van 1699 werd opgevrolijkt doordat een afgeworpen kat terecht kwam op de ezel van een kaasboerin, die op hol sloeg. De kat bleek in een kaasmand terecht te zijn gekomen en zette nadien een herberg op stelten.
Nog een aanvulling met dank an JoanDArc
In een andere kroniek staat een beschrijving van het grappigste kattenfeest ooit.
In 1699 viel een van de geworpen katten op de kop van een ezel van een kaasverkoper.
De ezel schrok en vluchtte weg, een pad van vernieling achter zich latend.Uiteindelijk kreeg de kreeg de verkoper zijn ezel weer terug en bracht een bezoek aan een herberg.
Toen hij de waardin zijn kaas wilde laten zien, sprong de geworpen kat uit de kaaskorf.
Het springlevende dier ontsnapte en liet op zijn beurt een pad van vernieling na.
De kat leefde daarna nog lang en gelukkig
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dit deel weet ik al maar ik zou hier graag nog meer willen over weten ik heb namelijk al heel de Wikipedia gelezen maar nog niet gevonden wat ik zocht
tinus1969
3 jaar geleden
@Guillaimne2002, wat wil je dan nog meer weten? Wat zoek je precies?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
In 2018 beviel de Ieperse opper-reuzin van de Kattenstoet, Minneke Poes, van een aantal kittens. Haar partner, reus Cieper, was dolblij om papa te worden. De pasgeboren kittens liepen op zondag 13 mei 2018 voor het eerst mee in de stoet.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Guillaume2002
https://ojs.ugent.be/VMD/article/view/5298/5222
Elder161 zal zijn anwoord bijwerken.