Doet me direct denken aan een duelleerpistool.
Maar het wordt algemeen een flintlock pistool genoemd en werd vooral gebruikt als zelfverdedigingswapen.
In het Nederlands vuursteenpistool.
SimonV
3 jaar geleden
Het betreft een cavaleriepistool. Een Frans model met vuursteen uit het begin van de negentiende eeuw.
Amadea
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
Waarom is het specifiek een Frans cavaleriepistool?
Amadea
3 jaar geleden
Vanwege de grote gelijkenis. Zie bijvoorbeeld ook https://www.catawiki.nl/l/7039823-frans-model-1822-cavalerie-pistool#&gid=1&pid=1 In tekst kan ik het niet uitleggen omdat ik geen verstand van wapens heb. Een kenner zal de verschillen waarschijnlijk wel kunnen benoemen.
Griffin
3 jaar geleden
@Amadea, jij hebt teveel tijd :-)
SimonV
3 jaar geleden
Een kenner zal de verschillen waarschijnlijk wel kunnen benoemen: die zal zeggen dat jouw pistool veel meer ornamenten heeft en een stangetje onder de loop. Dus dat het model niet lijkt op de replica. Het model van de replica is te algemeen om specifiek naar een Frans cavaleriepistool te wijzen.
Het kan ook een percussiepistool zijn:
https://www.classicdriver.com/en/collectible/perkussionspistole-10