Waren er al beschavingen in de oudheid die nadachten over buitenaards leven?

We lezen wel over beschavingen die naar de sterren keken, en daar mee bezig waren, maar waren er al die de aanname deden dat ergens tussen die sterren (of voor mijn part erop) ook leven was op die plek?

3 jaar geleden
2.8K
TurfGraver
3 jaar geleden
Tja, welke "oudheid"?
Buitenaards was toen volgens mij een onbekend begrip als men al begreep wat sterren waren.
TurfGraver
3 jaar geleden
in het jaar 200 zou eerste opschrift van buitenaards (in dit geval van de maan) geloof vastgelegd zijn.
https://blogs.scientificamerican.com/life-unbounded/the-first-alien/

Antwoorden (1)

In de oudheid waren er nog geen telescopen. Men dacht dat de aarde plat was en dat de hemel om de aarde draaiden. Verschijselen die men aan de hemel zag werden vooral geassocieerd met de bezigheden van goden.
Dwaalsterren (wat nu planten zijn) waren niets anders dan bijzondere sterren. Men had geen idee dat het planeten betreft zoals de aarde er ook een is.

Wanneer je niet het besef hebt dat die dwaalster een planeet is als de aarde, dan is het ook niet waarschijnlijk dat je buitenaards leven op zo'n dwaalster verwacht.

Maar ja, de goden leefden wél in die hemel. Dus op een bepaalde manier werdt er wel over nagedacht dat er 'elders' misschien ook leven bestond. Maar dat zal niet passen in de huidige interpretatie van leven op andere planeten.

Daarvoor is nodig dat je beseft wat 'ruimte' is en wat 'planeten' en 'sterren' zijn. Die kennis is pas in de middeleeuwen ontstaan. Denk daarbij b.v. mannen als aan Nicolaas Copernicus (1473-1543) en Galileo Galilei (1564-1642)
crispy
3 jaar geleden
prima antwoord. Letterlijk: Ra, de zonnegod...
SimonV
3 jaar geleden
+ Klinkt plausibel. Veel sterren en planeten werden als goden gezien door Egyptenaren, Maya's etc.
Als je goden ook als levende wezens ziet, krioelde het toen van buitenaards leven ;-).