ik bezit een stripbundel uit 1885(!) zonder vermelding van eerste druk, zijn dit dan de originele?

als iemand me aan de hand van paar foto's meer kan vertellen hoor ik het graag want ik vind hier heel weinig over. wat ik wel al weet
* het zou gaan over een 20tal reeksen van telkens 20pagina's
* ik heb een luxe uitvoering, geprint op dikker papier en bevat ineens 2 reeksen
* gedrukt door de familie Quantin in parijs

bron: https://www.alienor.org/publications/quantin1/texte.htm

een paar foto's lukt dus blijkbaar niet, mocht iemand hier meer over weten mail ik gerust eens de foto's door

Picture for question
3 jaar geleden
2.2K
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Ik weet niet wat het is. Maar het ziet er wel heel leuk uit.
SentWierda
3 jaar geleden
In een boek wordt meestal niet vermeld dat het de eerste druk is. Wel wordt vrijwel altijd een jaartal vermeld.
Verreweg de meeste boeken brengen het niet verder dan een eerste druk.
Komen er meer drukken na de eerste dan is het gebruikelijk dat vermeld wordt in welk jaar (eventueel ook welke maand) welke druk is verschenen. Dat kan in uitgaven over actuele zaken belangrijk zijn omdat dan elke druk kan worden geactualiseerd.
SimonV
3 jaar geleden
Uitgegeven in 1891. Auteur Georges Tiret-Bognet. Illustraties van Le Moud, Godefroy, fîcuzon, Moulignié, Lacaille, Poirson, Fraipont.
https://archive.org/stream/bnf-bpt6k65721506/bnf-bpt6k65721506_djvu.txt
http://www.topfferiana.fr/2008/10/limagerie-artistique-de-la-maison-quantin/

Antwoorden (1)

Gezien het feit, dat er geen druk staat aangegeven mag je ervan uitgaan, dat het een eerste druk is. Afgaande op de informatie van de uitgever (vertaald uit het Frans):
De bladen zijn als serie uitgegeven. Het principe van serie wordt omschreven als.
Van 1886 tot 1904 bracht de uitgeverij-drukker twintig series populaire afbeeldingen te koop uit, elk bestaande uit twintig bladen, voor een totaal van 400 afbeeldingen met gemiddeld één serie per jaar. Een laatste serie werd geproduceerd in 1917; alleen verschenen in een album, herinnert het aan de belangrijkste momenten van de Eerste Wereldoorlog.
Dankzij het serieprincipe kan de uitgever de platen verenigen rond een generieke titel die de inhoud specificeert. Vier hoofdcategorieën geven de algemene oriëntatie van de afbeeldingen aan: Verhalen (of Historiettes), Militair (wapenfeiten en Napoleontisch epos), Fabel van de fontein en Sprookjes. Het grootste deel van de serie neemt deel aan het genre van de anekdote, over gevarieerde en onderhoudende onderwerpen: vijftien series hebben betrekking op geschiedenissen, twee zijn gewijd aan militaire onderwerpen, twee geven nog steeds om de fabels van de fontein te lezen en één is verbonden met sprookjes.
In de 19e eeuw werd op een andere manier uitgegeven dan tegenwoordig, maar misschien heb je hier nog een extra aanknopingspunt.
L'"Imagerie artistique" de la Maison Quantin
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
Dank voor de vertaling, maar VS heeft deze bron ook gelezen… Dus dat wist hij al.
- Van 1886 tot 1904 bracht de uitgeverij-drukker …
- De getoonde strip (‘Un homme irascible’) komt uit Série 9 (« Historiettes »), uitgegeven in 1891.
Deze uitgave is volgens VS van 1885. Rara, hoe kan dat?
SentWierda
3 jaar geleden
De uitgave van 1891 is herdrukt in 2019 - in India. Uitgeverij: Gyan Books Pvt Ltd in Delhi. Op de website www.abebooks.com wordt deze herdruk (printing on demand en in leer ingebonden) aangeboden voor 24,33 dollar.
Op de website www.boekwinkeltjes.nl kost een origineel exemplaar 19 euro. Duidelijkheid is er niet over het jaartal; vermoed wordt ca. 1905. Dit boek is te koop bij De Boekenbeurs in Middelburg.
taillie
3 jaar geleden
@simon in de bundel die ik heb is er een pagina die duidelijk vermeld 1885 maar het kan bv maar uitgegeven zijn in 1891 natuurlijk. wel jammer dat ik niet alle foto's kan plaatsen @sentwierda is zeker geen herdruk want de kaft er is jammer genoeg niet zo mooi meer aan toe (tot tegenstelling van de paginas)