Waarom hebben we het over de periode 19940-1945 terwijl de oorlog is begonnen in 1939?

3 jaar geleden
2.5K
Antoni
3 jaar geleden
Ter informatie: Er zijn eerder op deze website vergelijkbare vragen gesteld. Misschien heb je ook iets aan de antwoorden op die vragen: "Waarom staan op oorlogsmonumenten de cijfers 40-45 en niet 39-45?" Zie https://www.startpagina.nl/v/kunst-cultuur/geschiedenis/vraag/674459/oorlogsmonumenten-cijfers-40-45-39/
Vraagsteller: Emile
Datum: 30 januari 2020 "Waarom leer je op school dat de Tweede Wereldoorlog in 1940 begon?"
Zie https://www.startpagina.nl/v/werk-onderwijs/vraag/206040/leer-school-tweede-wereldoorlog-1940/.
Vraagsteller: Lotte18
Datum: 29 juni 2011

Antwoorden (2)

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij komt dit omdat de oorlog in Nederland officieel begon in 1940 doordat Duitsland Nederland binnenviel. In 1939 was Nederland nog 'neutraal', maar toen was er al wel een strijd tussen verschillende andere landen. Ik hoop dat dit een beetje helpt.
3 jaar geleden
De Tweede Wereldoorlog was de samensmelting van een aantal aanvankelijk afzonderlijke militaire conflicten die van 1939 tot 1945 op wereldschaal werden uitgevochten tussen twee allianties: de asmogendheden en de geallieerden.

In Europa vielen troepen van de Duitse Wehrmacht en de SS op 1 september 1939 Polen binnen. De regeringen van het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk die een bondgenootschap vormden met Polen reageerden op 3 september 1939 met een oorlogsverklaring aan Duitsland, als een nakoming van de in maart 1939 afgegeven Brits-Franse bijstandverklaring.
De Tweede Wereldoorlog voor Nederland is de periode dat Nederland betrokken was bij de Tweede Wereldoorlog. In mei 1940 werd het door Duitsland aangevallen en veroverd en in mei 1945 door voornamelijk Amerikaanse, Britse en Canadese troepen bevrijd.