Waarom vieren we de bevrijding op 5 mei terwijl een deel van Nederland nog bezet was?

3 jaar geleden
2.6K
Antoni
3 jaar geleden
Welk deel van Nederland was er toen dan nog bezet, volgens jou?
LeonardN
3 jaar geleden
@Antoni Niet elke deel van Nederland was op 5 mei verlost van de Duitsers. https://nl.wikipedia.org/wiki/Bevrijding_van_de_Duitse_bezetting_in_Nederland#Waddeneilanden Wat op 4 mei gebeurde was een papieren overgave. Niet alle Duitse strijdkrachten hielden zich daaraan. In het voorjaar van 1945 slaagden de geallieerden erin om met een nieuw offensief de grote rivieren over te steken en de Duitse defensie te breken. Op 5 mei 1945 gaf het Duitse leger zich over en was heel Nederland bevrijd (zie Bevrijdingsdag), op enkele Waddeneilanden en een aantal gemeenten na. In Veenendaal werd op 7 mei nog gevochten tussen de Binnenlandse Strijdkrachten (BS) en de SS. Tijdens die gevechten verloren 3 BS'ers hun leven. De eerste geallieerde tanks kwamen pas op 9 mei Veenendaal binnenrijden en een dag later was Veenendaal in zijn geheel bevrijd. Op dat moment was Nederlands-Indië nog bezet door het Japanse leger, dat aan de kant van Duitsland stond. Japan gaf zich over op 15 augustus 1945.
Antoni
3 jaar geleden
Dank je voor de toelichting, @LeonardN.
LeonardN
3 jaar geleden
Alle antwoorden en reacties gelezen hebbende zou ik dus stellen. Dat is in 1946 van overheidswege ingesteld, ONDANKS dat de documenten pas op 6 mei zijn getekend en ondanks dat in bepaalde delen van Nederland pas later bevrijd is. https://nl.wikipedia.org/wiki/Johannes_Blaskowitz#Capitulatie
SentWierda
3 jaar geleden
@LeonardN. Dat is een prima samenvatting.

Antwoorden (4)

Dat is in 1946 van overheidswege ingesteld. Er werd voor 5 mei gekozen om op deze datum in 1945 de capitulatie van de Duitsers in werking was getreden.
. . .
om = omdat
Toegevoegd op 01 juni 2020 13:20: tekst
Amadea
3 jaar geleden
De Duitsers gaven zich op 4 mei over en dat trad in werking op 5 mei 1945. Einde van de oorlog.
Er was dus geen sprake meer van een bezetting op 5 mei 1945.
Toegevoegd op 01 juni 2020 13:22: tekst
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Hoe noem je dan de situatie zoals die zich voordeed op de waddeneilanden? https://nl.wikipedia.org/wiki/Bevrijding_van_de_Duitse_bezetting_in_Nederland#Waddeneilanden
SentWierda
3 jaar geleden
@ronron1212. Van mij niet een min maar het antwoord is onjuist. Want: feitelijk is er niets gebeurd op 5 mei 1945.
Op 4 mei had het Duitse leger zich overgegeven aan Montgomery. Op 5 mei zou de Duitse generaal Blaskowitz in hotel De Wereld in Wageningen de Nederlandse overgave ondertekenen. Maar Blaskowitz vroeg en kreeg daar 24 uur uitstel. De volgende dag, zondag 6 mei, ondertekende hij het capitulatiedocument, gedateerd 5 mei. Deze ondertekening vond niet plaats in hotel De Wereld en ook niet in de (altijd genoemde) aula van de Landbouwhogeschool - maar in een leegstaand huis aan de weg van Rhenen naar Wageningen. Blaskowitz is nooit in de aula van de Landbouwhogeschool geweest - dat was voor hem een te grote vernedering.
Bron van het bovenstaande: Grote encyclopedie van misvattingen (door Hans van Maanen), uitgave 2019.
Ter ondersteuning van het bovenstaande: Loe de Jong schrijft in deel 10b van zijn WO-II geschiedschrijving (in 1982 verschenen) dat men de zesde mei, niet de vijfde, als de bevrijdingsdag dient te beschouwen.
ronron1212
3 jaar geleden
@SentWierda ik schrijf nergens iets over ondertekening
Op 4 mei 1945 om 18.30 uur werd op het hoofdkwartier van Montgomery op de Lüneburger Heide door een Duitse militaire delegatie, onder wie Generaladmiral Von Friedeburg en generaal Kinzel, de capitulatie getekend.
Deze hiermee werd vastgelegd dat alle Duitse troepen alle vijandelijkheden, ter land, ter zee en in de lucht, de volgende ochtend, 5 mei 1945, om 8.00 uur zouden stoppen. Daarmee was op 5 mei 1945 om 8.00 uur de Tweede Wereldoorloog in Europa officieel ten einde en werd 5 mei uitgeroepen tot Bevrijdingsdag in Nederland.
Maar de eerste dagen na de capitulatie waren er nog diverse gemeenten in Nederland, waaronder de Waddeneilanden, Veenendaal, maar ook Den Haag, waar de Duitse bezetters de wapenen nog niet neerlegden. Daar duurde het nog een paar dagen voor deze gemeenten ook waren bevrijd.
Toegevoegd op 01 juni 2020 13:55: bron
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
+Dit antwoord laat mooi zien waar de vrager op lijkt te doelen. Ondanks dat wordt inderdaad 5 mei aangehouden. Wat ook logisch is.
Het duurde eigenlijk tot 11 juni 1945 dat Nederland geheel bevrijd was: Schiermonnikoog was het laatste Duitse bolwerk.
Waarom we de bevrijding op 5 mei vieren, berust op drijfzand. Historisch is op 5 mei feitelijk niets gebeurd. Het had 6 mei moeten zijn, zoals ook Loe de Jong schrijft in deel 10b van zijn WOII-boeken.
De ondertekening van het capitulatiedocument door de Duitse generaal Blaskowitz had plaats op zondag 6 mei. Het document was een dag eerder gedateerd, 5 mei, maar Blaskowitz vroeg en kreeg op die dag in hotel De Wereld in Wageningen 24 uur uitstel. Hij ondertekende het document op 6 mei - niet in het openbaar maar in een leegstaand huis aan de weg van Rhenen naar Wageningen. Blaskowitz wilde niet, na de vernedering op 5 mei, nog een vernedering in Wageningen (ditmaal zou dat zijn in de aula van de Landbouwhogeschool - waar hij niet is geweest)..
Dagblad Het Parool schreef in de editie van zondag 6 mei: Vandaag heeft generaal Blaskowitz de overgave van zijn troepen geteekend.
Bron: Grote encyclopedie van misvattingen (door Hans van Maanen), uitgave 2019.