Hoe lang weet men al wat noord,oost zuid west is?

In de bijbel heeft men het al over noord ,oost,zuid ,west .ben benieuwd sinds wanneer dit bestaat

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
6K
tinus1969
3 jaar geleden
Deze vraag lijkt er van uit de gaan dat de bijbel 'heel erg oud' is. Op een bepaalde manier is dat niet zo. Het OT is 2500-3000 jaar geleden opgeschreven (5e-10e eeuw vC). De piramides zijn ouder (ca 4000 jaar) maar de eerste landbouw en steden zijn ca 10.000 jaar oud. Dit alles valt in het niet bij de Franse grotschilderaars die 25.000 geleden hun kunstwerken maakten.

Antwoorden (2)

Van oudsher/oertijd; zuid is de kant waar de zon op zijn hoogst staat oost en west resp. de kant waar de zon opkomt en neergaat. Die oriëntatie is vanzelfsprekend en universeel.
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Je spreekt over het noordelijk halfrond. Op het zuidelijk halfrond staat de zon op zijn hoogst in het noorden. Wat er vanzelfsprekend aan is weet ik niet, maar het is dus zeker niet universeel als iedereen hetzelfde aan zou houden relatief van de zon.
tinus1969
3 jaar geleden
@LeonardN, het universele aspect is dat deze orientatie ('windrichtingen') direct volgt uit alledaagse astronomische fenomenen (richting waar zon opkomt etc).
De Egyptenaren waren zich al bewust van de windrichtingen. Ze waren in staat om hun monumenten uit de Vierde Dynastie in overeenstemming te brengen met de windrichtingen met een nauwkeurigheid van beter dan één graad.
Dit deden ze waarschijnlijk met één van de volgende methoden: de poolster-methode, de circumpolaire ster-methode, de gelijktijdige transitmethode en de Indiase cirkel-methode.
https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0021828615593272

In de Hebreeuwse Bijbel wordt vaak verwezen naar vier windrichtingen. De namen van de richtingen lijken te worden geassocieerd met fysieke herkenningspunten voor de oude Israëlieten die in de regio Judea woonden.
Oost wordt kedem genoemd, dat kan zijn afgeleid van 'edom' ('rood'), en kan een verwijzing zijn naar de kleur van de opkomende dageraad, of de rode zandstenen kliffen van het Land van Edom in het oosten. Het noorden wordt safon genoemd, van de berg Zaphon aan de noordelijke rand van Syrië. Het zuiden is vaak negev, van de Negev-woestijn in het zuiden en het westen is yam ('zee', wat de Middellandse Zee betekent).
SimonV