Zijn de verhalen van de Bijbel gebaseerd op oudere verhalen?

Dit vraag ik omdat het verhaal van Noach veel vergelijkingen heeft met dat van Oetnapisjtim, een personage uit het epos van Gilgamesh. En Jezus vertoont ook vergelijkingen met personen die ver voor zijn tijd leefden en min of meer hetzelfde deden wat Jezus gedaan heeft.

3 jaar geleden
2.5K
SentWierda
3 jaar geleden
Veel verhalen uit de Bijbel zijn gebaseerd op oudere verhalen. Zo komen verschillende zondvloedverhalen al bij de Sumeriërs voor, ver vóór de Bijbel. Zondvloeden hebben niets met 'zonde' te maken. Zondvloed betekent: grote vloed.

Het beste antwoord

Gedurende de gehele evolutie van de mens en zijn communicatie bij taal en geschrift hebben sagen en mythologieën een zeer belangrijke rol gespeeld. Uiteindelijk draaide het altijd om het geloof in de goden en hun invloed op de wereld. Het kan dus niet anders of ook de basis van de Bijbel ligt daaraan ten grondslag.
Volgens een bepaalde versie van de Mesopotamische zondvloedmythe was Oetnapisjtim de wijze die als enige deze zondvloed overleefde. De goden Anu, Enlil, Ninurta en Ennugi hadden besloten de mensheid te vernietigen, omdat ze haar manier van doen beu waren. Maar de watergod Ea bracht Oetnapisjtim op de hoogte van deze samenzwering en zei dat hij een boot moest maken, en daarin het zaad van alle levensvormen onderbrengen. In het gehele verhaal zit bijzonder veel overeenkomst met het verhaal van Noah. Toch is het enkele duizenden jaren ouder.
Ook de oude Grieken kenden in hun mythologieën hun zondvloedverhalen, terwijl zij totaal niets met de Bijbelse verhalen van doen hadden.
Bij de Grieken komen ten minste drie grote zondvloedverhalen voor. Het eerste verhaal speelt zich af in de tijd van Ogyges, de stichter en koning van Thebe in Boeotië, het tweede is het verhaal van Deukalion en Pyrrha, en het derde verhaal speelt zich af in de tijd van Dardanus. Ook in twee dialogen van Plato, Timaeus en Critias, wordt er gesproken over zondvloeden en de ondergang van het mythische eiland Atlantis. Verder heeft elk verhaal vele varianten.
Naast de zondvloedverhalen zijn er ook "wetenschappelijke onderzoeken" gedaan naar de plagen van Egypte. Zij worden ontkracht als straffen van God, en zouden echt zijn gebeurd als gewone natuurrampen (onlangs kwam ook weer een vreselijke sprinkhanenplaag in het nieuws.) Het blijft echter een zeer heikel onderwerp, omdat veel religies zijn gebaseerd op de bekende verhalen en zelfs de conclusies van geleerden blijken beïnvloed door hun religieuze achtergrond.
Kort samengevat: het antwoord op de vraag is dus JA. Ook in het verleden heb ik vaker gewezen op de evolutie in mens, communicatie, taal, verhalen en geschriften.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Amadea
3 jaar geleden
Maar wat is nou het antwoord op de vraag?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Amadea
Het antwoord is dus duidelijk JA.