Vierden middeleeuwers hun verjaardag?

Mensen in de Middeleeuwen wisten veel minder dan mensen nu.
Een jaar is best lang en ik vroeg me af of ze wisten wanneer ze geboren waren en als ze dat wisten, vierden ze dan ook hun verjaardag? En was dat een belangrijke dag voor hen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.1K
tinus1969
4 jaar geleden
Het idee dat middeleeuwers dom en achterlijk waren, is achterhaald.

Antwoorden (1)

Nee. Na de val van het Romeinse Rijk raakte de traditie van het verjaardag vieren tijdens de Middeleeuwen in verval. De kerk beschouwde het verjaardagsfeest als een heidense traditie en pas in de vierde eeuw veranderden de christenen van gedachten en vierden de verjaardag van Jezus Christus. Onder het volk was het echter niet gebruikelijk een verjaardag te vieren. Koningen en machtige edellieden begonnen die wel te doen. Deze koningen droegen kronen op hun hoofd en startten hiermee de traditie van de verjaardagskronen.
Maar daarvóór was het wel gebruikelijk:

Egyptenaren & verjaardag van de farao
Volgens sommige wetenschappers waren de Egyptenaren de eerste die hun verjaardag vierden. Zij verwijzen naar de Bijbeltekst Genesis 40 vers 20, waarin staat dat de farao zijn verjaardag vierde. Andere egyptologen en historici weerleggen dit argument door te beweren dat dit een verwijzing is naar zijn kroningsdatum. De farao’s werden namelijk gezien als een god.

Grieken & kaarsen op de taart
Waarschijnlijk namen de Grieken het verjaardagsfeest over van de Egyptenaren, door de verjaardagen van hun goden te vieren. Zo zouden ze maanvormige taarten met brandende kaarsen aan hun god Artemis hebben geofferd. De kaarsen werden erop geplaatst om het geheel een gloeiend effect te geven.

Romeinen & verjaardag van de gewone man
De Romeinen zijn de geschiedenisboeken ingegaan als de eerste beschaving waar het gebruikelijk was de verjaardag te vieren voor de gewone man. Mede door hun eigen kalender werd het ook voor het volk mogelijk verjaardagen te vieren en groeide het feest uit tot een grote traditie. De Romeinen vierden echter alleen de verjaardagen van de mannen, de verjaardagen van de vrouwen werden pas vanaf de 12e eeuw gevierd.
SimonV