Op welke leeftijd kregen mensen een tatoeage in de vervolginskampen/werkkampen?

Ik vroeg me af op welke leeftijd ongeveer mensen een nummer getatoeërd kregen in de kampen tijdens de tweede wereldoorlog. Ik neem aan dat baby’s en peuters geen nummer kregen, of wel? Vanaf de tienerjaren misschien? Kan iemand dit beantwoorden.

4 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
https://www.denijmeegsestadskrant.nl/cultuur/door-de-ogen-van-een-jong-meisje-de-vergeten-holocaust/
@benteeeltink, op het moment dat zij in het kamp arriveerden vond de registratie plaats.van iedereen. Zelfs bij baby's.
Het was geen tatoeage maar een brandmerk.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Theresienstadt_(concentratiekamp)
Lees eens een goed boek. Bv De pianiste van Theresienstadt van Alice Herz-Sommer. Zij was daar met haar kindje van vier jaar.
ronron1212
4 jaar geleden
Het waren concentratie kampen of wel vernietigingskampen hier had men geen enkel begrip voor mens of kind.

Antwoorden (1)

@benteeeltink, op het moment dat zij in het kamp arriveerden vond de registratie plaats.van iedereen. Zelfs bij baby's.
Het was geen tatoeage maar een brandmerk.
Lees het uitzonderlijke verslag over de gruweldaden die tijdens de Holocaustperiode van WOII zijn begaan: Le Mémorial des Enfants Juifs Déportés de France
Pagina na pagina kijken de kinderen je aan: baby's, kleuters, Opgroeiende jongens en meisjes, soms ernstig kijkend, maar meestal glimlachend naar degene die de foto neemt, en doorgaans nog geen spoor van een vermoeden van de dingen die zouden komen. Op het moment dat zij in het kamp arriveerden vond de registratie plaats van iedereen. Zelfs bij baby's. Het was geen tatoeage maar een brandmerk.
Veel kinderen werden, aangekomen in Auschwitz, zo snel vergast dat niet de moeite werd genomen hen eerst te brandmerken met een kampnummer.
Als de mogelijkheden er waren geweest had de beul Josef Mengele zelfs ongeboren baby's nog van een nummer voorzien.
Als de duistere geschiedenis voor de huidige generaties vreemd is, om wat voor reden dan ook, dan moet daar meer aandacht aan worden geschonken.
Het onderwijs heeft de taak om van alle jongeren, ongeacht hun afkomst of geloof, volwaardige burgers te maken – dat is een simpele kwaliteitseis.
Aangepast:
https://www.ad.nl/binnenland/er-zijn-jongeren-die-zich-militant-opstellen-als-de-tweede-wereldoorlog-klassikaal-besproken-wordt~acc46310/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De laatste zin is natuurlijk een aanname. Een beetje jammer want niet nodig. wat als, als wat.
De geschiedenis is al erg genoeg zonder het nog eens proberen aan te dikken. Maar dat is mijn mening.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@MikeN75, Proberen aan te dikken? Hoe kun je iets aandikken waarvan elke vreselijkste benoeming nog mild is in verhouding met de werkelijkheid. Het beest Mengelen liet administratie bijhouden van de abortussen die hij voor zijn onderzoek gebruikte.
Ik vind je opmerking deerniswekkend - dat is mijn mening (een Tgo'er)
ronron1212
4 jaar geleden
En dan nog eens mensen open snijden voor je plezier zonder verdoving hoezo aan dikken @MikeN75 verdiep je eens in concentratie kampen en hun verschikkingen.