Waarom werd tijdens de Neurenberg processen de iq's gemeten van de nazi's?

Werd dat vaker gedaan tijdens strafprocessen in die tijd of was het om een andere rede?

4 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Er wordt gevraagd WAAROM en dan denk ik eerder dat de vraagsteller iets wil weten over het verband tussen een IQ en de eventuele nazi-misdaden. Is er b,v, een bepaalde "simpelheid" nodig om achter Hitlers ideeën aan te lopen of waren daar ook intelligente mensen bij?
ronron1212
4 jaar geleden
Erzat achter deze actie geen idee. De ze man heeft gewoon de kans gehad intrvieuws af te nemen lees de link
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@ronron1212
Dan heb je geen antwoord!
ronron1212
4 jaar geleden
Dat het dus niet vaker gebeurde en dus niet echt waar is de vraag
ronron1212
4 jaar geleden
Tijdens de processen zijn de gegevens niet gebruikt
kierkegaard47
4 jaar geleden
Ik geloof dat men in het algemeen geïnteresseerd was in een psychologisch profiel van de leiders van het Derde Rijk. Tijdens WO2 had bv. in de VS de overheid ook al aan vooraanstaande pyschiaters gevraagd dit voor Hitler op te stellen, om beter in te kunnen schatten hoe hij in bepaalde situaties zou reageren. In Neurenberg was dat weliswaar niet meer nodig, maar was er in ieder geval nog de vraag in hoeverre bepaalde kopstukken rechtstreeks verantwoordelijk konden worden gehouden - in hoeverre bijvoorbeeld deze mensen 'gezond' waren en in hoeverre zij een stoornis hadden, dus zou er minstens op dat punt een psychiatrische inschatting moeten worden gemaakt. Wellicht heeft men daarom een "vrijbrief" voor een wat breder onderzoek gegeven (en om zeker te zijn dat er genoeg terrein gedekt werd), inclusief aspecten als het I.Q. Immers zou dit onderzoek op puur academische gronden ook zeer interessant zijn, een studiegroep kan je niet zomaar even optrommelen voor een onderzoekje.
kierkegaard47
4 jaar geleden
sorry, laatste zin had moeten lopen: "een studiegroep bestaande uit dergelijke individuen kan je niet zomaar even optrommelen voor een onderzoekje- het moet dus een zeldzame kans geweest zijn."
ronron1212
4 jaar geleden
Volgens mijn is dat alleen in Neurenberg gebeurt.
In 1943 nam de Amerikaanse psychiater en arts Leon M. Goldensohn dienst in het Amerikaanse leger. Vlak na de oorlog werd hij aangesteld als psychiater in de gevangenis in Neurenberg, waar toen de processen tegen 21 nazi-kopstukken plaatsvonden. Goldensohn zat dicht op dit hete vuur. Hij voerde tussen januari en juli 1946 talloze gesprekken met gevangenen en getuigen en onderwierp hen aan uitgebreide ondervragingen.
Hij heeft hierover een verslag verschreven
In 2004 verschenen Goldensohn Neurenbergse gespreksverslagen voor het eerst als The Neurenberg Interviews, een boek dat meteen in het Nederlands werd vertaald en in 2013 een zesde druk beleefde. Neurenberg-gesprekken. Nazi’s en hun psychiater, zoals de titel van de Nederlandse vertaling luidt, bevat uniek materiaal dat een belangrijke toevoeging vormt op de geschiedschrijving van de Neurenberg-processen.

Antwoorden (1)

Er werden ook persoonlijkheidstests afgenomen. Deze speelden geen echte rol bij de processen, maar wetenschappers zochten antwoorden op een vraag die vandaag de dag nog steeds bestaat: waren de nazi's slechte mannen of gewone mensen die gruwelijke daden verrichtten omdat deze werden opgedragen?
De uiteenlopende conclusies die uit de resultaten getrokken werden, zijn nog steeds onderwerp van discussie. Een laag IQ was in ieder geval niet de reden voor hun gedrag.
Toegevoegd op 20 oktober 2019 12:10: tekst
SimonV