Wanneer kwam er een einde aan het aanduiden van het klassenverschil middels hoed en pet?

Weet iemand toevallig wanneer er ongeveer een einde kwam aan dat men zich met een hoed of pet onderscheidde als een bepaalde sociale stand? Arbeiders droegen vaak een pet en middenstanders en rijken een hoed. Zo'n verhaal ken ik ook uit familie van lang geleden, maar ik dacht aanvankelijk dat heb nogal een opgeblazen verhaal was.Totdat ik deze video zag: https://www.youtube.com/watch?v=U2zhNlnIwHo. Dat heeft mij toch wel aan het denken gezet.

Wat ik graag wil weten is wanneer er ongeveer een einde kwam aan het hiermee aanduiden van je sociale stand. Ik weet dat men na 1950/1960 vaak hoeden droeg bij een huwelijk, dus het moet zeker al voor die tijd zijn geweest.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4K
SentWierda
4 jaar geleden
Regio en godsdienst spelen een rol bij het al dan niet dragen van petten en hoeden. Orthodox-protestantse vrouwen dragen anno 2019 nog steeds vaak een hoed bij de kerkgang. In het noorden van het land is het dragen van een hoed langer doorgegaan dan in de rest van het land. Zo telde de stad Groningen honderd jaar geleden nog diverse hoedenwinkels. De hoedenwinkel van Dechesne in deze stad is pas in 1974 omgeschakeld naar een modezaak.
Bron: Nieuwsblad van het Noorden, 31 augustus 1974.

Antwoorden (1)

Tot halverwege de 19e eeuw droegen de armen geen hoeden, maar petten; geen schoenen, maar klompen of pantoffels; geen gekochte kleding, maar kleren in eigen woning gemaakt.
Daarna trad langzaam een kentering in. Typerend is een klacht uit 1847 dat “de kleding geen standsverschil meer uitdrukte”.
Begin 20e eeuw kwam er definitief een einde aan het onderscheid. Vanaf de jaren dertig werden nauwelijks meer petten verkocht.
SimonV
4 jaar geleden
tinus1969
4 jaar geleden
Ik krijg de indruk, ook als ik bv wat plaatjes van bv de crisisjaren 1930 opzoek, dat in Nederland arbeiders in die tijd nog steeds petten droegen.
Daarna verdween niet zozeer het onderscheid hoed/pet, maar de gewoonte om hoofddeksels te dragen.
Trouwerijen zijn niet helemaal een goed voorbeeld, omdat mensen (ook de gasten) juist vroeger bij een huwelijk vaak formele kledij droegen die ze dagelijks nooit zouden dragen.
SimonV
4 jaar geleden
Een foto in de Volkskrant van de jaren dertig brengt tot de volgende uitspraak: ,,Er zijn slechts enkele petten te ontwaren, en arbeiders droegen in jaren toch petten en geen hoeden?'
De boer en boerenknecht droegen nog wel petten.
https://www.nrc.nl/nieuws/2000/02/12/hoeden-en-petten-7482172-a405900