Hoe maakten de incas het begin van een hangbrug?

Ik heb het over de gras gevlochten hangbrug
Overal staat hoe het gemaakt word maar niet hoe ze de eerste touw over die lengte kregen. Het begin
https://www.nationalgeographic.nl/bruggen/2018/09/deze-hangbrug-gemaakt-van-gras

4 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (2)

De hangbruggen van de Inca's hebben inderdaad geen pijlers.
De hangbruggen hadden en hebben inderdaad een vast ontwerp.
Eerst worden drie hoofdkabels aangelegd, waarop het loopvlak komt.
Aan beide kanten komen ook kabels die als een soort leuning dienen.
De hoofdkabels waren en zijn mansdik.
Jouw vraag is hoe ze die hoofdkabels over de totale lengte gespannen krijgen.
Nu nog worden ze versjouwd door heel veel mannen.
Deze hoofdkabels werden en worden bevestigd aan enorme stenen bruggenhoofden, verankerd in de rots met complete boomstammen.
De mannen zijn opgesteld aan beide kanten van de brug, terwijl ze bevestigd worden.
Echt mankracht!

Filmpje volgt. Je ziet dan dat de basis (hoofdkabels) versjouwd worden en door mannen aan weerszijden verankerd worden.
https://www.wearetravellers.nl/zuidamerika/peru/qeswachaka-peru-brug/
Filmpje 2 (50 seconde) zie je het heel goed.
Toegevoegd op 21 augustus 2019 18:47: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
TurfGraver
4 jaar geleden
Denk dat vraag gaat over eerste touw, nog voordat de brug er was.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dat is de vraag ook. Maar als ze de brug elk jaar vernieuwen, wordt het eerste touw weer op dezelfde manier vastgezet. Slepen, tillen, grote groepen mannen aan beide kanten en spannen.
Eerst gaat er een groepje naar de overkant, gewoon via de lange weg onder door het ravijn.
Dan wordt er een pijl naar de overkant geschoten met daaraan een dun touw.
Aan de overkant wordt aan dat dunnere touw een dikker touw vast gemaakt. Wanneer dat dunne touw wordt binnengehaald trek je daarmee ook het dikkere touw naar de overkant. Aan dat dikkere touw wordt uiteindelijk de hoofdkabel vastgemaakt en naar de overkant getrokken. Hiermee is het begin van de brug gemaakt.
Het spelletje wordt een aantal maal herhaald totdat alle hoofdkabels getrokken en bevestigd zijn. Daarna kunnen de dwarsverbindingen en het loopvlak aangelegd worden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ Oze, een nog mooier antwoord van het eerste touw! Prachtig verwoord.