Fotografie is rond 1820 ontstaan door de camera obscura van een lichtgevoelige achterwand te voorzien. In 1981 komen de eerste digitale fotocamera's. In 1990 kwam Adobe Photoshop op de markt, de standaard voor digitale fotobewerking en de vervanging van de donkere kamer. Fotografie is de opvolger van de schilderkunst en de voorloper van de film.

IDe Arabische wis- en natuurkundige Abu Ali al-Hasan ibn al-Haytham (965-1039) beschreef in Thesaurus Opticae al het principe van de camera. Hij was niet de eerste die de beeldvorming ontdekte, omstreeks 350 v.Chr. had Aristoteles van Stagira er al de aandacht op gevestigd.
De uiteindelijke uitvinding van de camera obscura wordt aan verschillende personen toegeschreven.

In 1888 bracht de Amerikaan George Eastman (oprichter van de "Eastman Dry Plate Company" in 1881), de eerste fotocamera met rolfilm voor het grote publiek uit. Met de slogan "You press the button, we do the rest", werd deze camera aan de man gebracht. Deze camera kreeg de naam "KODAK".