Moest mijn Duitse betovergrootvader tijdens de Eerste Wereldoorlog in het Duitse leger dienen?

Weet iemand of mijn Duitse betovergrootvader, tenminste in theorie, in het Duitse leger had moeten dienen tijdens de Eerste Wereldoorlog? Hij is op 27 december 1876 geboren in de buurt van Ludwigshafen am Rhein en was bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog in 1914 op dat moment dus 37 jaar oud.

Is er iemand die weet of hij verplicht was om in een van de legeronderdelen te dienen gedurende de Eerste Wereldoorlog?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

Volgens de theorie, zal je betovergrootvader dienstplichtig zijn geweest.
In dit tijd begon het militaire leven van een Duitse jongen als hij 17 jaar werd. Dan werd hij ingeschreven bij de Landsturm. In het voorjaar van het jaar waarin hij 20 werd werd hij ingeschreven voor zijn dienstplicht, die in het najaar van dat jaar begon. Werd hij vervolgens ingedeeld bij de infanterie, dan duurde zijn dienstplicht 2 jaar, bij de cavalerie en rijdende artillerie duurde deze drie jaar. Na deze jaren volgden nog 4 of 5 jaar als reserve, waarin hij twee keer per jaar een paar weken opleiding en dienst had. Na deze periode ging een Duitse jongeman over naar de Landwehr, die de rol van een soort burgerwacht vervulde. Maar bij een mobilisatie diende deze als versterking van het staande leger.. Deze verplichting hield in vredestijd op als hij 37 jaar oud was. Pas als een Duitse man 45 jaar oud werd, vervielen alle militaire verplichtingen.