Tijdens de Ierse onafhankelijkheidsoorlog stelden de Britten voor om 'Ierland' (het eiland was bestuurlijk één geheel) te verdelen in twee provincies (Noord- en Zuid-Ierland) die elk een autonoom onderdeel van het Verenigd Koninkrijk zouden worden. De verdeling werd inderdaad in 1921 doorgevoerd, waarna Zuid_Ieland alsnog onafhankleiojkw erd.

Noord-Ierland bestond volgens deze wet uit de al bestaande 'parliamentary counties of Antrim, Armagh, Down, Fermanagh, Londonderry and Tyrone, and the parliamentary boroughs of Belfast and Londonderry'.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dankje, maar waarom loopt die grens daar? Waarom deze counties wel en bijvoorbeeld Donegal niet bij Noord Ierland?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Enkele graafschappen in het noorden van Ierland (waaronder Donegal) waren overwegend katholiek.
Deze zijn buiten het bij Engeland achterblijvende deel van Ierland gehouden zodat het gebied wat we nu als "Noord Ierland" kennen in elk geval niet makkelijk een katholieke meerderheid zou krijgen.
Om daarmee dus grotere stabiliteit en betere aansluiting met Engeland te houden.
tinus1969
5 jaar geleden
@alkmaar1966; dit waren counties waar de meerderheid van de inwoners protestants was. Zie de link voor details.