In de Oudheid kwam in Griekenland en het Romeinse Rijk de pederastie voor als opvoedkundige institutie, met het doel het bijbrengen van morele en culturele waarden, alsook als seksuele verstrooiing. In de vorm waarin de oude Grieken haar zich tot ideaal stelden, vormde de pederastie een (al dan niet seksuele) verhouding en een band tussen een opgroeiende jongen (een adolescent) en een volwassen man buiten diens onmiddellijk gezinsverband. Hoewel de meeste Grieken zowel relaties met vrouwen als met mannen hadden, waren er uitzonderingen op deze regel; sommigen meden de verhouding met een vrouw, anderen die met een man.
Gelijktijdig met de praktijk bestond er zowel binnen als buiten de culturen waarin het voorkwam, weerstand tegen aspecten van de pederastie. Bij de Grieken heerste er in enkele steden een verbod op pederastie, terwijl er in andere steden, waaronder Sparta, mensen waren die alleen de niet-seksuele vorm toelaatbaar achtten. Evenzo wordt in de geschriften van Plato een lagere waarde toegekend aan de geslachtelijke omgang met jongens die men beminde en die omgang wordt ten slotte zelfs veroordeeld; tegelijkertijd werd de minnaar die zich beheerste en zich onthield van de geslachtelijke vervulling, verheerlijkt.
fremar
5 jaar geleden
Zo’n relatie met een jonge jongen werd door de Grieken als eervol gezien. Het gaf hen een bepaalde status. De mannen bekleedden zoveel mogelijk belangrijke posities. De vrouwen coördineerden hoofdzakelijk het reilen en zeilen in en om het huis.

De oorsprong van de pedastrie ligt op het Griekse eiland Kreta. Daar bestond een speciaal inwijdings- of overgangsritueel, dat van jongens mannen zou maken. Wanneer een volwassen man zijn oog had laten vallen op een jonge knaap nam hij hem mee, na goedkeuring van diens vader. De jongen werd overladen met cadeaus en er werden activiteiten zoals jagen ondernomen. Na zo’n ritueel was de jongen volwassen. Hij mocht nu hetzelfde gewaad dragen dat volwassenen droegen en hij kreeg de titel ‘kleinos’, dat glorieus betekent. De man en zijn jonge minnaar vertoonden zich nu ook samen in het openbaar.

Seks was niet de enige reden om een dergelijke relatie aan te gaan. De volwassen man diende de jongen ook te onderwijzen, bijvoorbeeld in de krijgskunst. Ook gingen vaders vaak niet meteen akkoord met de volwassen mannen die zich aandienden om zich over hun zoon te ontfermen. Zij stuurden daarom vaak slaven met de jongen mee om hem te beschermen tegen de avances van ongewenste heren.
Amadea
5 jaar geleden
Dat had te maken met de normen in die tijd. Vooral de oude Grieken, maar in mindere mate de oude Romeinen vonden dit normaal.
Het was een sociaal seksueel systeem, met een duidelijke hiërarchie binnen seksuele/geslachtelijke relaties.
Je had de actieve en passieve rollen en de mannelijke en vrouwelijke rollen.
Dit wilde zeggen dat seks tussen volwassen mannen was uitgesloten.
Terwijl de volwassen man wel seks mocht hebben met iemand in een ondergeschikte status:
Vrouwen, minderjarigen, vreemdelingen, slaven en slavinnen. De volwassen man mocht alleen de actieve rol spelen, ofwel penetreren. Hij mocht dus niet gepenetreerd worden.
Kortom, het systeem beruste op sociale superioriteit en sociale inferioriteit.

http://www.cie.ugent.be/1ba/eros_en_polis.htm
De link is lang, maar legt het systeem duidelijk uit.