Waarom wordt Rembrandt van Rijn met zijn voornaam aangeduid en niet met zijn achternaam?

Bij andere (grote) kunstschilders zie je dat men de achternaam gebruikt of een combinatie met voor- en achternaam.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
7.5K
crispy
5 jaar geleden
Michelangelo...
itsme
5 jaar geleden
en Rafael, Donatello, Titiaan, Fra Angelico, Michellozzo en nog vele vele andere kunstenaars die alleen hun voornaam gebruikten.

Antwoorden (1)

Het was tijdens de renaissance in Italië heel gebruikelijk om kunstenaars bij de voornaam te noemen. Familienamen lagen in die tijd nog niet echt vast. Je noemde meestal de voornaam, soms aangevuld met een patroniem (de naam van de vader), plaatsnaam of bijnaam. Zo heette Leonardo da Vinci naar zijn geboortedorpje Vinci, maar werd hij tijdens zijn leven vaker Leonardo genoemd.

Rembrandt van Rijn gebruikte in 1628 nog het monogram RHL: Rembrandt Harmenszoon Leidensis, naar zijn vader Harmen én de plaats waar hij vandaan kwam. Maar vanaf 1633 signeerde hij alleen nog met zijn voornaam, net als de schilders in Italië. Hij wilde zich hiermee waarschijnlijk in de traditie plaatsen van de Italiaanse meesters. En het heeft ook iets arrogants, alsof hij wilde zeggen: ik ben zo beroemd, de mensen moeten maar weten wie ik ben.
Amadea