Ja, dat idee klopt, toen de Romeinen hun land uitbreiden namen ze veel over van de Griekse cultuut, mythologie en wetenschap.

---
https://www.tijdvakken.nl/grieks-romeinse-en-germaanse-cultuur/
Vanaf de vijfde eeuw voor Christus begonnen de Romeinen hun gebied uit te breiden. Vanaf de tweede eeuw voor Christus namen ze ook langzamerhand het Griekse rijk over. De Romeinen hadden bewondering voor de Griekse cultuur. Ze namen de Griekse beelden en Griekse wetenschappers mee naar Rome. De beelden zetten ze in hun eigen huizen of tuinen en de wetenschappers werden slaven. De Romeinen leerden veel van hun slaven, zelf hadden ze nog geen wetenschap ontwikkeld.

Ook leerden de Romeinen zelf kunst maken. Er waren namelijk niet genoeg Griekse beelden voor alle Romeinen. Daarom gingen ze ze namaken. Ze namen ook de Griekse architectuur over. Het duurde echter niet lang voordat de Romeinen hun eigen stijl ontwikkelden. De Griekse tempels hadden bijvoorbeeld aan alle kanten trappen. De Romeinen veranderden dit. Hun tempels hadden alleen aan de voorkant trappen. In de Griekse bouwwerken werden veel zuilen geplaatst. Dit deden de Romeinen ook. Maar in de Griekse bouwwerken moesten de zuilen erg dicht bij elkaar staan omdat het bouwwerk anders niet sterk genoeg was. De Romeinen ontdekten dat een boog veel sterker was dan een hoekige poort.
---