Welke verschrikkelijke uitvindingen in de geschiedenis werden niet uitgevoerd?

Zijn er in de geschiedenis uitvindingen gedaan die zo verschrikkelijk, inhumaan of onethisch waren dat er werd besloten dat ze niet in gebruik mochten worden genomen om die reden?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.8K
kierkegaard47
5 jaar geleden
Wat denk je bv. van biologische wapens met bacteriën of virussen waaraan gesleuteld is om ze nog dodelijker te maken, of bepaalde typen zenuwgas waarvan het gebruik in internationale verdragen verboden is? (Verschillende hiervan zijn dus wel 'uitgevoerd' in de zin van 'geproduceerd in kleine hoeveelheden', maar nooit gebruikt).
Z512099
5 jaar geleden
Saringas is toch al gebruikt in Tokio?
LeonardN
5 jaar geleden
Ja het is ook hoe je de vraag bekijkt. Saringas is gebruikt, maar het zal tegen een aantal verdragen ingaan. Zo zijn er meer chemische/biologische/kernwapens en zelfs ballistische wapens of munitie die verboden is in de meeste omstandigheden. Als je het echter bekijkt in een wat bredere vorm zijn al die wapens ook wel weer eens in de ene of andere vorm gebruikt. Inderdaad worden dan soms varianten of een heel spectra van die wapens dan weer als illegaal bestempeld.

Antwoorden (1)

Op dit moment is bijvoorbeeld menselijk klonen in (bijna?) alle landen niet toegestaan.
Daarnaast zijn er nu wat vraagtekens over het doden/schieten met dodelijk geschut, via een robot, waarbij de beslissing wordt genomen door AI(kunstmatige intelligentie). Dat mag nu iig nog niet.

Verder zou ik zeggen dat bijna elke uitvinding wel op enige manier is uitgevoerd of zelfs toegepast:
Steek/slagwapens
Ballistische wapens (vuurwapens)
Atoomwapens,
Biologische wapens
Chemische wapens
Allerhande martel- en dodingsconstructies
---
Je zou nog kunnen bedenken dat veel (recreatieve) drugs overheidswege niet zijn toegestaan, of enkel onder bepaalde omstandigheden. In de praktijk wordt het dan wel uitgevoerd, maar niet met toestemming.

Als je meer doelt op de afspraken die na het uitvinden en soms al gebruiken van die wapens doelt, dan zijn er inderdaad een heel scala aan internationale verdragen die door een groot aantal landen zijn ondertekend. Dit geeft geen garantie dat deze type wapens al niet eens zijn gebruikt of nog steeds gebruikt worden.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Dumdumkogel#Het_verdrag_van_Den_Haag
https://nl.wikipedia.org/wiki/Non-proliferatieverdrag
https://nl.wikipedia.org/wiki/Verdrag_biologische_wapens
https://nl.wikipedia.org/wiki/Verdrag_chemische_wapens

Het inzetten van atoomwapens is na Hiroshima/Nagasaki niet meer gebeurd. Zelfs het testen met deze wapens komt op veel (internationaal) verzet te staan.