Waarom werd er na WWII nooit een vredesverdrag gesloten met BRD, Duitsland?

Waarom werd er na WWII nooit een vredesverdrag gesloten met BRD, dus met Duitsland?
Er zijn sommige mensen in Duitsland die zich “Volksdeutsche” noemen. Zij beweren dat BRD daarom überhaupt geen staat is, maar slechts een BV! Klopt dat?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Ev47de, Dat sommige Duitsers zich nu nog (of weer) Volksdeutsche noemen heeft een reden.
De benaming Volksduitsers (Volksdeutsche) werd na WO1 (de Grote Oorlog van 1914-1918) gebruikt voor de etnische Duitse minderheden in Midden- en Oost Europa, soms ook voor de Duitse emigranten die zich in de Nieuwe Wereld (de Mundus Novus) hadden gevestigd. De continenten die door de Europeanen na 1492 zijn ontdekt.
De benaming gold niet voor Duitsers die in Oostenrijk of Zwitserland woonden.Het was om hen te onderscheiden van de Reichsdeutsche, de staatsburgers van het toenmalige Duitse Rijk zoals dat bestond tussen 1871 en 1945.
De meeste Duitsers stellen absoluut geen prijs meer op deze benaming maar noemen zich liever Etnisch Deutsch of ethnic German.
Na de Tweede wereldoorlog heeft de term Volksdeutsche een negatieve lading gekregen als reactie op het misbruik door de Nazi’s.
Voor een bepaalde groepering is het juist een reden om de term wel te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het Verdrag dat gesloten werd in september 1990 te Moskou was een verdrag tussen de Duitse Democratische Republiek (DDR) en de toenmalige Bondsrepubliek Duitsland aan de ene kant en Frankrijk, de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en de Sovjet-Unie aan de andere zijde. De officiële titel was: Vertrag über die abschließende Regelung in bezug auf Deutschland, de informeel bekend als het Zwei-plus-Vier-Vertrag.
Nederland had hier geen deel aan.
De Oost- en West-Duitse regeringen verplichtten zich ervoor te zorgen dat de grondwet van het verenigde Duitsland geen bepalingen zouden bevatten die strijdig waren met het Verdrag.
Duitsland was hierdoor formeel niet meer in oorlog met Nederland en was er geen noodzaak voor Nederland alsnog een apart vredesverdrag te sluiten.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Ev47de, wist je trouwens dat tot 1990 het Westen de benaming BDR niet gebruikte, maar over West-Duitsland sprak en de dat de afkorting BRD hoofdzakelijk gebruikt werd door de leden van de Rote Armee Fraktion en door de overheid en bevolking van de DDR?
Antoni
5 jaar geleden
In plaats van de afkorting BDR wordt BRD bedoeld, klopt dat? Of heeft BDR nog een betekenis die ik niet ken?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Antoni, goed gezien. Het moet BRD zijn. Bundesrepublik Deutschland. BDR zou misschien de Bund Deutscher Radfahrer, opgericht in 1881, kunnen zijn

Antwoorden (2)

De BRD bestond toen nog niet,
In mei 1949 werd de Bondsrepubliek Duitsland (BRD) opgericht. Het was een tijdelijke staat, benadrukten de West-Duitse politici, in afwachting van een vereniging. Maar in oktober volgden de communisten in het oosten met een eigen staat: de DDR. De Duitse deling was een feit.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ Met de Bondsrepubliek Duitsland (BRD), dus West-Duitsland als voormalig land in Europa tussen 1949 en 1990, is inderdaad nooit een vredesverdrag gesloten.
Het Verdrag dat gesloten werd in september 1990 te Moskou was Vertrag über die abschließende Regelung in bezug auf Deutschland) of informeel het Zwei-plus-Vier-Vertrag. Het werd wel gezien als het laatste Vredesverdrag, maar hier had Nederland geen deel aan.
Het was een verdrag tussen de Duitse Democratische Republiek (DDR) en de Bondsrepubliek Duitsland enerzijds en Frankrijk, de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en de Sovjet-Unie anderzijds.
Antoni
5 jaar geleden
In plaats van de afkorting BDR wordt BRD bedoeld, klopt dat? Of heeft BDR nog een betekenis die ik niet ken?
LeonardN
5 jaar geleden
"Het werd wel gezien als het laatste Vredesverdrag, maar hier had Nederland geen deel aan."
Ik zie even niet wat Nederland er mee te maken heeft. Er staat niks over Nederland in de vraag. Blijkbaar is er een vredesverdrag gesloten met de BRD (en DDR) dus het argument in dit antwoord is blijkbaar ook niet zo sterk als het lijkt.
Er is inmiddels een vredsverdrag, dus de vraag klopt niet meer.

Maar het klopt wel, dat het tot 1990 heeft geduurd voordat er een vredesverdrag kwam. De reden was, dat de West-Duitse regering geen vredesverdrag wilde ondertekenen namens 'heel Duitsland' ; een houding die teruggreep op het Akkoord van Potsdam uit 1945 (Engelse wiki: The 1945 Potsdam Agreement had specified that a full peace treaty concluding World War II, including the exact delimitation of Germany's postwar boundaries, required to be "accepted by the Government of Germany when a government adequate for the purpose is established." The Federal Republic had always maintained that no such government could be said to have been established until East and West Germany had been united within a free democratic state;)

Verder heeft @JoanDArc gelijk dat het woord 'Volksdeutscce' vooral wordt gebruikt/misbruikt door extreem-rechts. Ook was de BRD vanaf 1949 een staat, hoewel je kunt volhouden dat de BRD bezet (door de VS) en dus niet 100% soeverein was. Een BV hefet aandeelhouders, die had de BRD zeker niet :-)