Welke factoren hebben ertoe geleid dat Europeanen bijna de hele wereld gekoloniseerd hebben in het verleden?

Met andere woorden welke factoren hebben er toe geleid dat Europeanen bijna de rest van de wereld gekoloniseerd hebben.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_kolonisatie

5 jaar geleden
1.8K
Z512099
5 jaar geleden
De eerste reden die in me opkwam was de talloze oorlogen die vele eeuwen in Europa gewoed hebben: deze zouden tot technologische en industriële voorsprong hebben geleid.
Het is maar een gedachte.

Het beste antwoord

Landbouw en veeteelt.
Wie de rest van de wereld wil koloniseren, heeft schepen nodig, en wapens, en mensen die die wapens maken, en mensen die die wapens uitvinden. Kortom, je hebt iets van 'technologie' nodig, en dus een grote groep mensen -een dichtbevolkte populatie.
En daarvoor heb je een productieve landbouw en veeteelt nodig -al die mensen moeten eten. En dat kan het beste in een gematigd klimaat, niet in de tropen. En Amerika had voor 1492 eigenlijk helemaal geen veeteelt.
Kortom, er waren twee regio's in de wereld die het meest geschikt waren om hoge bevolkingsdichtheid te ontwikkelen en daardoor complexe technologie: Europa en China.
Europeanen (een regio met veel kust en veel vissers) bouwden bovendien veel schepen en ontwikkelden navigatie op volle zee - iets dat de Chinezen niet deden vanwege de korte kustlijn.

Dit is -in een notedop- de redenering van Jared Diamond (zie link). Het boek is wat genuanceerder en gedetailleerder.
5 jaar geleden
ronron1212
5 jaar geleden
In Amerika woonde toen indianen en niets anders
LeonardN
5 jaar geleden
"En Amerika had voor 1492 eigenlijk helemaal geen veeteelt"
Waarom niet? Omdat de dieren die daarvoor geschikt zijn er niet waren?
tinus1969
5 jaar geleden
@ronron1212, dat klopt, en dus?
@LeonardN; er waren inderdaad weinig geschikte domesticeerbare dieren; we denken bv wel aan Indianen op paarden maar dat kon pas nadat het paard in de 16e eeuw was ingevoerd. De Inca's fokten niet voor niets cavia's, ook al zat daar maar weinig vlees aan, het was beter dan niets.
LeonardN
5 jaar geleden
Tnx en je had al een plus.
tinus1969
5 jaar geleden
@LeonardN, lees voor de aardigheid dat boek uit de link maar eens -het is ook in vertaling beschikbaar. Het is nu 20 jaar oud en sommige details zijn achterhaald door nieuw onderzoek. Maar de hoofdlijn staat.
ronron1212
5 jaar geleden
Dus was Amerika nog geen ontwikkeld land zoals beschreven door je als europa @tinus1969 het is niet voor niets ontdekt en in beslag genomen door nederlanders en engelsen.
tinus1969
5 jaar geleden
@ronron1212, Amerika was minder ver ontwikkeld omdat er Indianen wonen? Is dat wat je zegt? Jared Diamond maakt juist gehakt van dit soort argumenten. Hij beschrijft bv dat de inwoners van Nieuw-Guinea in veel opzichten slimmer en inventiever zijn dan 'wij'. Ze zijn alleen met minder.
kierkegaard47
5 jaar geleden
Als ik me goed herinner uit de schrijver in zijn boek ook nog het vermoeden dat een groot 'voordeel' dat de Euraziatische landmassa boven de andere werelddelen heeft, dat het voornamelijk over de oost-west richting ligt. Dit is niet het geval voor Afrika, en de Amerika's . De uitwisseling van planeten en dieren over de oost-west as zou makkelijker zijn dan over de noord-zuid as (importeer maar eens een tropische soort in Alaska), waardoor er over de loop van duizenden jaren meer uitwisseling, diversiteit, en daarmee uiteindelijk een grotere basis aan "nuttige" plant-en diersoorten zou zijn ontstaan in samenlevingen in Eurazië.
tinus1969
5 jaar geleden
@Kierkegaard47; klopt. Het argument is ietsje subtieler en komt er op neer, dat langs een lange oost-west-as zowel veel aanbod is van te domesticeren planten en dieren, als dat eenmaal gedomesticeerde planten dieren zich makkelijk langs de hhele oost-west-as verspreiden.

Andere antwoorden (1)

De belangrijkste factor is de scheepvaart. Zonder de scheepvaart was er niets gekoloniseerd door de Portugezen, de Spanjaarden, de Nederlanders, de Engelsen, de Venetianen.
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
En waarom hadden de Portugezen, de Spanjaarden, de Nederlanders, de Engelsen, de Venetianen goede schepen? Zie mijn antwoord.
SentWierda
5 jaar geleden
Voor schepen heb je hout nodig. Dus moeten er veel bossen zijn met geschikt hout. Bijvoorbeeld hout dat buigzaam is of tientallen meters lang kaarsrecht hout. Die bossen waren in Europa te vinden.
De scheepvaart en dus de welvaart begon in Europa al rond 500. De Vikingen, de Angelen, de Saksen, de Friezen bevoeren de Europese rivieren en zeeën en zorgden voor economische rijkdom. Daardoor ontstonden na 1200 sterke economische machten die reikten van globaal het huidige Leningrad tot de Spaans/Portugese zuidkust. Het waren o.a. de Gouden Eeuwen van de Hanze. De VOC kon daar later een buiten-Europees vervolg aan geven met de eigen Gouden Eeuw en met kolonisatie als gevolg of als resultaat..
tinus1969
5 jaar geleden
@SentWierda, allemaal waar, maar waarom bouwden Indianen, Afrikanen, Chinezen etc. geen schepen? Daar waren ook bossen.
De Polynesiërs waren mss nog wel betere zeevaarders dan 'wij'.
SentWierda
5 jaar geleden
De indianen, Afrikanen, Chinezen etc. waren vooral landgericht, zoals eerder ook de Grieken en Romeinen. In Europa was men in de middeleeuwen behoorlijjk zeegericht, dankzij vooral de Noordzee, de Oostzee en de Middellandse Zee. Aanvankelijk de Vikingen, Noormannen, Angelen. Saksen, Juten, Friezen in Noord- en West-Europa. Naderhand vanuit Europa naar andere continenten de Engelsen, Nederlanders, Portugezen, Spanjaarden en Venetianen.
Polynesië was zo'n gigantisch groot eilandengebied zonder beduidende bevolkingsdichtheid dat een sterke economische macht er niet inzat. Voor massale scheepsbouw is veel arbeidskracht nodig plus de aanwezigheid van veel geschikt hout. Die combinatie ontbrak.