Wat is de bron van een citaat van Leonado Da Vinci over de omgang van de mens met de natuur?

Volledig citaat:
"De dieren lijden en hun gejammer vervult de lucht. De bossen vallen ten prooi aan vernietiging. De bergen worden opengescheurd voor de metalen die in hun aderen groeien. En de mens looft en prijst degenen die aan de natuur en aan de mensheid de grootste schade berokkenen."
(Ik zoek de oorspronkelijke bron, liefst in zijn taal, dus geen citatenboek.)

5 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

De bron is Codex Atlanticus (Atlantische Codex), pagina 382.
De Codex Atlanticus bestaat uit twaalf gebundelde delen. In totaal beslaan de aantekeningen van Leonardo Da Vinci 1119 pagina's die geschreven zijn tussen 1478 en 1519. De geschriften bevatten studies, ideeën en schetsen. Da Vinci behandelt hierin onderwerpen zoals geneeskunde, mechaniek, vliegkunst, wapens, wiskunde, natuur en muziekinstrumenten. Ook bevat de Codex studies voor een aantal van zijn beroemde schilderijen. Veel van de ontwerpen en ideeën van Leonardo Da Vinci waren hun tijd ver vooruit, zoals aantekeningen over bruggen en vliegkunst. Typerend voor Da Vinci is dat alle teksten in de Codex Atlanticus zijn geschreven in spiegelbeeld.
SimonV