waar komt "minzerie" vandaan?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.6K
Amadea
5 jaar geleden
Goeie vraag! Het lijkt erop dat het antwoord alleen te vinden is in het Regionaal Archief Rivierenland bij 4.9.3.3.3 Stukken betreffende de naamgeving van De Minzerie te Enspijk. (zie
https://regionaalarchiefrivierenland.nl/archieven?mivast=102&mizig=210&miadt=102&miaet=1&micode=2221&minr=4167447&miview=inv2&milang=nl).
SentWierda
5 jaar geleden
Een heel goede vraag, want het antwoord is -voor mij- niet te vinden.
Toch denk ik een aannemelijke verklaring te hebben. Op de plaats achter school de Minzerie stond kasteel Huize Pieck; in 1828 is het afgebroken. De laatste Pieck was gestorven in 1770.
Enspijk is genoemd naar de familie Pieck. Het wapen van de familie is nu het wapen van Enspijk.
Wellicht stond op de plaats van de school in de 18de eeuw de veeboerderij van het kasteel: de menagerie. Dat woord is verbasterd tot minzerie. Maar een bewijs voor deze veronderstelling heb ik niet kunnen vinden.

Antwoorden (1)

Het Nederlands (vooral de dialecten) kent vele woorden die verbasteringen zijn van Franse woorden. Van Groningen tot Zeeland en Limburg is bijvoorbeeld het Franse woord vertu (vertut) (=wonderkracht, kunst) verbasterd tot o.a. vertuten (Groningen), fituten (Zuid-Beveland), flabuute (Maastricht), virtuiten (Den Helder), flantuten (Twente). Betekenis: vreemde, rare kunsten.
Dit kan ook zijn gebeurd bij minzerie. een verbastering van menagerie - een boerenbedrijf met vee op het terrein van een kasteel. In dit geval het vroegere kasteel Huize Pieck in Enspijk.
Menagerie: (schertsend) beestenboel.
Bronnen: Dialecten in Nederland dor dr. H. Entjes.
Van Dale.
Dakhazen en bretelpiano's door Wim Daniels en Arie Bras (uitg. Unieboek/Het Spectrum).