In welk land is het meeste verzet getoond gedurende de WOll?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Is dit wel een antwoord op de vraag?
Het feit dat ze een museum hebben (in Nederland hebben we die ook) zegt niet zoveel.
Antoni
5 jaar geleden
Ik vraag me ook af of er in Frankrijk tijdens de oorlog een breed gedeelde cultuur van verzet bestond. De Vichy-regering (die toen de macht had in Zuidoost-Frankrijk) collaboreerde met de bezetters, niet echt een daad van verzet, lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Frankrijk en België was niet meer verzet dan in Nederland of welk ander land dan ook, elk land heeft zo zijn verhalen over de daden die het verzet hebben gepleegd.
fremar
5 jaar geleden
In Frankrijk was er heel wat verzet:
In Frankrijk is eindelijk een echt museum gekomen dat toont hoe sommige Fransen ten tijde van de Tweede Wereldoorlog tegen de Duitse overheerser in verzet kwamen. Het gebouw staat buiten Parijs aan de oevers van de Marne en is gevestigd in een 19de eeuws paleisje.
The Wall Street Journal ging er kijken en wijdt vriendelijke woorden aan deze nieuwe instelling. En aan de Fransen in de bezettingsjaren die soms dappere dingen deden tegen de Duitsers. Met behulp van illegale krantjes, daadwerkelijke acties en aan de Geallieerden doorgespeelde informatie deden ze hun dappere dingen.
Antoni
5 jaar geleden
N.B.: De reactie van fremar was eerst een antwoord. iHave, Antoni en theod hebben daarna reacties gegeven op het antwoord van fremar. Die drie reacties staan nu hier boven de reactie van fremar.

Antwoorden (1)

Wellicht de belangrijkste indicatie voor een antwoord is het totale aantal doden in een land: militaire slachtoffers plus burgerslachtoffers plus Holocaustslachtoffers. De aantallen zijn bij benadering, Op de eerste plaats staat de Sovjet-Unie: van de totale bevolking zijn 23,6 miljoen mensen gedood (13,44% van de bevolking). Tweede is Polen: 5,0 miljoen.
Ook in China en Nederlands-Indië (beide in oorlog met Japan) miljoenen slachtoffers: resp. 19,6 miljoen en 4,0 miljoen; velen daarvan wegens hongersnood.
Afgaande op het percentage van bevolking dat is gedood staat Polen bovenaan: 18,51%. Tweede is Litouwen: 13,71%; derde de Sovjet-Unie: 13,44% en vierde Letland: 11,438%
Bron: Wikipedia. Slachtoffers in de Tweede Wereldoorlog..
5 jaar geleden
SentWierda
5 jaar geleden
Uit het bovenstaande blijkt dat het antwoord is: de Sovjet-Unie (Rusland). Het Duitse leger heeft de strijd verloren in Rusland.
Meer dan 80% van alle Duitse verliezen zijn geleden aan het oostfront. Maar liefst 75% van het Duitse leger bevond zich aan het oostfront. Dat de Russen de Duitsers uiteindelijk noodlottig zijn geworden komt doordat door de enorme omvang van het Rode leger steeds nieuwe troepen konden worden aangevoerd.
Op D-day (6 juni 1944) was de strijd al voor een groot deel gestreden.
(Bron: Wikipedia. Tweede Wereldoorlog. Hoofstuk: Het oostfront.)