zijn er teksten die te maken hebben met de investituurstrijd?

ik heb lang gezocht maar niks gevonden. teksten die van de paus of van Hendrik IV komen of van een getuige. het moet uit die tijd komen. het concordaat van worms heb ik al.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.1K
Antoni
5 jaar geleden
Volgens deze website https://en.wikipedia.org/wiki/Investiture_Controversy is er ook nog een Concordaat van Londen (geweest). Misschien heb je daar iets aan?
Antoni
5 jaar geleden
Volgens die website zijn er teksten van het Concordaat van Londen opgenomen in het Concordaat van Worms. Zie voor meer informatie over het Concordaat van Londen ook deze website https://nl.wikipedia.org/wiki/Concordaat_van_Londen_(1107).

Het beste antwoord

Ja, bijvoorbeeld het Dictatus papae.

Het Dictatus papae is een document waarin de pauselijk primaat wordt vastgesteld. Het wordt veelal toegeschreven aan Gregorius VII (1073-1085) en is ondergebracht in het Vaticaans Archief in het register van het jaar 1075, maar wordt wel gedacht van later datum te zijn, al komen de stellingen overeen met de visie van Gregorius en de Gregoriaanse hervorming.

Het bestaat uit zevenentwintig stellingen waarmee het pauselijk primaat ingevuld wordt, zowel als bisschop van Rome tegenover de overige bisschoppen, als tegenover het wereldlijk gezag. Volgens het document kan alleen de paus bisschoppen benoemen, afzetten of van bisdom doen veranderen. Deze verordening werd een belangrijke oorzaak van de Investituurstrijd. Het verleende de paus het hoogste gezag binnen Kerk en maatschappij. De paus plaatste zich daardoor boven de bisschoppen, boven de synode en zelfs boven het canoniek recht. Het stelde hem ook boven de wereldlijke heersers, waaronder dus ook de Duitse keizer, die hij kon excommuniceren en derhalve impliciet afzetten. Bovendien waren hun onderdanen in dat geval ontslagen van hun eed van trouw. Deze politiek maakte hem tot een van de twee hoofdfiguren uit de Investituurstrijd.

Zie voor alle stellingen https://nl.wikipedia.org/wiki/Dictatus_papae.
Antoni
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dus het is geschreven door paus gregorgius?
Antoni
5 jaar geleden
Dat is niet helemaal zeker. In mijn antwoord staat daarover vermeld: "Het wordt veelal toegeschreven aan Gregorius VII (1073-1085) en is ondergebracht in het Vaticaans Archief in het register van het jaar 1075, maar wordt wel gedacht van later datum te zijn, al komen de stellingen overeen met de visie van Gregorius en de Gregoriaanse hervorming."