Welk ruilmiddel gebruikte men in Nederland in de 18e eeuw?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
eh.. (munt)Geld, maar dat is vast niet wat je bedoelt

Antwoorden (2)

In de 18e eeuw was de gulden het wettige betaalmiddel in Nederland.
6 jaar geleden
In 1694 kwam de zilveren generaliteitsgulden in omloop, met de Nederlandse maagd-met-lans.

Maar dat betekende niet het einde voor de provinciale munten. Het slaan van munten was een winstgevende zaak die de provincies niet graag opgaven. De laatste provinciale zilveren munten werden pas in 1848 uit de roulatie genomen.

Dus in de zeventiende eeuw werden generaliteitsguldens en provinciale gouden en zilveren munten als ruilmiddel gebruikt.
Amadea