hoe werkte het bellen met de eerste telefoons?

als ik het goed heb was alles verbonden met draden, maar mijn vraag is moesten mensen ook iets betalen als ze iemand gingen bellen of was het gratis?

1.6K
ronron1212
6 jaar geleden
Dat ging altijd via de telefooncentrale en ja daar moest je voor betalen.
Antoni
6 jaar geleden
De eerste telefoons waren zelfs een luxe-product, net als de eerste auto's.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik voel me opeens heel oud ;-)

Antwoorden (1)

Met de eerste telefoon belde je naar een telefooncentrale, je zei dan met wie je contact wilde hebben en dan werd je via een schakelbord met elkaar verbonden (vandaar de nog steeds gebruikte uitdrukking: "sorry verkeerd verbonden". Niet zoveel mensen hadden een telefoon dus dat kan toen nog. Later werd dat geautomatiseerd kreeg iedereen een nummer en kon je met een draaischijf dat nummer bellen. Inderdaad was alles via een koperdraadnetwerk verbonden, dat netwerk werd door de PTT(nu KPN) beheerd. Het netwerk is eigenlijk het huidige DSLnetwerk, wat nu nog steeds gebruikt wordt voor telefoon en internet en televisie (KPN dus). Bellen was nooit gratis, je moest een toestel kopen, een abonnement betalen en betalen voor je tikken. Of je moest betalen voor de aanleg van een verbinding zal per situatie en tijd verschillend zijn geweest.