Hoe kwamen de hongerige in hongerwinter aan tulpenbollen, die zaten toch in de bevroren grond?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
tulpenbollen bewaar je normaal gesproken in een schuur en niet in de grond.

Antwoorden (1)

Bollentelers halen elk seizoen de bollen uit de grond. De grote bollen worden daarna gedroogd in een schuur, voordat ze verhandeld worden. De kleine bolletjes gaan weer de grond in om uit te groeien tot grote bollen voor het jaar erna.

In de oorlog was de export vanuit Nederland minimaal, dus de bollenschuren waren overvol. De bollen die in de schuren lagen warden dus de grote, gedroogde bollen. Hoewel tulpenbollen toch al niet echt lekker zijn om te eten, waren die gedroogde bollen nog minder lekker dan wanneer men jonge bollen vers uit de grond had kunnen eten. Ze waren wel erg voedzaam en men had helaas geen andere keuze dan die vieze bollen te eten.