Al voor de komst van de VOC en andere Westerse handeldrijvers:

https://www.vocsite.nl/geschiedenis/slavernij.html
""
Oost-Indië

Al vóór de komst van de Europeanen kwam in Oost-Indië onder verschillende volkeren slavernij voor. Op Java kwam slavernij eigenlijk niet voor. Pas in navolging van de Europeanen hielden sommige Javaanse hoofden slaven. Op Sumatra daarentegen was slavernij wel sterk verbreid hoewel er ook verscheidene volkeren waren waar de slavernij niet voorkwam. Op Celebes (het huidige Sulawesi) kende de Minahasa, Midden-Celebes en in Zuid-Celebes de Makassaren en Boeginezen slavernij. In de Molukken en de Kleine Soenda eilanden kwam bijna overal slavernij voor. Op Borneo veel minder.
Men kon slaaf worden als gevolg van krijgsgevangenschap, mensenroof of verkoop. Schuldenaars konden in pandelingschap komen. In tegenstelling tot slaven konden pandelingen door het afbetalen van de schuld weer vrij worden. Zij konden daarentegen ook in slavernij vallen als de schuld niet op tijd werd afgelost of de schuld boven een bepaald bedrag steeg. Als een boete, opgelegd na het plegen van een misdrijf, niet betaald kon worden, werd de dader ook pandeling of zelfs slaaf. Ook onbeschermde wezen konden slaaf worden. Men werd soms vrijwillig slaaf, bijvoorbeeld ten gevolge van hongersnood of door huwelijk.
""

Toegevoegd na 44 minuten:
Dat is dus al voor 1600.
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
Plus. Aanvulling:
De VOC hield zich ook bezig met slavernij (vanaf de oprichting in 1602).
In eerste instantie werden inlandse mannen en vrouwen als slaven ingezet voor het bouwen van forten, handelsposten en het aanleggen van wegen. De VOC haalde deze mensen uit bijvoorbeeld Ceylon, Sumatra, Celebes, Bali (maar ook uit Afrika). Al spoedig werd in de slavenhandel ook een inkomstenbron gezien.
Al in de 17e en 18e eeuw blijken tijd- en landgenoten grote vraagtekens te zetten bij de praktijk van slavernij. Maar de protesten werden genegeerd of overstemd.
Na het faillissement van de VOC in 1795 gingen alle rechten over op de Nederlandse staat. Het is verbazend om te zien dat die de slavernij gewoon voortzette. Zelfs na de officiële afschaffing heeft de Nederlandse regering tot aan de Tweede Wereldoorlog illegaal bestaande slavenpraktijken geduld. Men was bijvoorbeeld bang dat de vrijgekomen slaven in opstand zouden komen. Als er al slaven ”vrijgemaakt” werden, betekende dat niet altijd een verbetering voor hen. Ze hadden dan geen recht meer op onderdak, eten en kleding. https://www.rd.nl/boeken/slavernij-in-nederlands-indi%C3%AB-een-vergeten-bladzijde-in-de-geschiedenis-1.481677