Urk en Schokland: zijn dit -tot de inpoldering van de NO-polder altijd eilanden geweest?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Ongetwijfeld niet; het zijn ooit eilanden geworden. Onduidelijk is wanneer. Wikipedia zegt (mt een paar regels tussneruimte) zowel dat dat rond 1200 is gebeurt, toen de huidige Zuiderzee ontstond ('Door het warmer worden van het klimaat rees de zeespiegel. Rond 1200 werd de Zuiderzee gevormd en werd Urk, net als Schokland, Marken en Wieringen, een eiland.'), als dat Urk voor het eerst vermeld werd in 966 als eiland ('de helft van een zeker eiland in het Almere, dat Urch genoemd wordt').