Waar begin je als je geïnteresseerd bent in geschiedenis?

Ik ben namelijk geïnteresseerd in geschiedenis. Niet perse in een specifiek domein, maar juist erg breed georiënteerd. Hoe kan ik nu het beste starten om mezelf te verdiepen in verschillende onderwerpen? Naar de bibliotheek gaan en gewoon wat boeken gaan lezen? Of heeft iemand anders ideeën?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.2K
erotisi
6 jaar geleden
Je moet gewoon een gebeurtenis nemen die je heel erg interesseert. Bijv. over Napoleon. Omdat je de context en oorzaken niet meteen zult begrijpen van het hoe en waarom van zijn komst zul je automatisch terug moeten kijken waardoor dat allemaal kwam en kun je ook kijken in hoeverre hedendaagse dingen daarweer op terug te brengen zijn.
Je kunt natuurlijk ook veel eerder terug gaan bijv. bij de Germanen in Nederland etc....

Het beste antwoord

De bibliotheek is inderdaad een goed vertrekpunt (leuk dat je daar nog aan denkt en niet meteen op internet duikt!). Verder kunnen we ons in Nederland gelukkig prijzen met een breed scala aan tijdschriften. Om er een paar te noemen: Historisch Nieuwsblad, Historia, Quest Historie, Geschiedenis Magazine, National Geographic Historia. Als je je een abonnement kunt veroorloven is dat ook leuk, vooral om je breed te oriënteren. Neem eerst een proefabonnement, of kijk in de winkel de tijdschriften eens in (en misschien heeft de bibliotheek die ook wel). Door een breed georiënteerd tijdschrift te lezen, ontdek je na verloop van tijd wellicht een bepaald thema of een bepaalde periode die je interessant vindt. Daar kun je je dan met specifiekere boeken verder op oriënteren.
Verder zijn er in het land ook veel historische verenigingen, al beperken die zich vaak tot een bepaald gebied of een bepaalde stad.
Geschiedenis is zo breed dat je je eindeloos erin kunt verdiepen en er is voor iedereen wel iets interessants te vinden. Veel plezier ermee!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De bibliotheek is zeker nog leuk hoor en helaas “ ergeten” door velen. Helaas hebben wij er geen meer maar ik ga soms naar een andere gemeente toe. Ze hebben ook van die computers met zo een heel groot scherm en draai knoppen waar je oude kranten in kunt lezen. Ook geschiedenis.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Plus trouwens
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+

Andere antwoorden (2)

Naast bovenstaande tips, nog eentje: kijk documentaires op tv.
De BBC heeft vaak goede geschiedenis documentaires. Wel vaak specifiek op de Engelse geschiedenis, maar wel heel interessant.
Ook National geographic heeft vaak programma's over de geschiedenis (m.n. 2e wereldoorlog).
6 jaar geleden
Waarschijnlijk vind je de website https://isgeschiedenis.nl/ heel interessant. Daar staan veel heel toegankelijke artikelen op over allerlei geschiedkundige onderwerpen. Door te zoeken op trefwoorden vind je eenvoudig wat je zoekt en wat je interessant vindt. Onder de artikelen vind je vaak bronnen (websites) die je nog meer informatie kunnen geven over het onderwerp van de artikelen.

Vrijwel iedere dag wordt op de homepage een artikel onder de aandacht gebracht over een op die dag actueel onderwerp.

Via die website vind je ook informatie over tijdschriften over historie waarop je een abonnement zou kunnen nemen.
Antoni