hoe is de uitdrukking "de doos van Pandora" ontstaan? en hoe gebruiken mensen het?

ik weet wel het verhaal erachter(Pandora werd gestuurd door Zeus met een doos die ze niet mocht openmaken. dat deed ze toch en toen kwamen allemaal problemen uit alleen de hoop bleef zitten), maar ik weet niet hoe mensen het spreekwoord gebruiken en hoe dat is ontstaan (hoe het is gebeurd dat mensen het spreekwoord begonnen te zeggen) dat wil ik graag weten. kan iemand mij hier antwoord op geven? ik hoop dat het duidelijk is ;)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
19.9K

Het beste antwoord

Je kunt de uitdrukking gebruiken door van iets of iemand te zeggen dat het 'een doos van Pandora' is (een bron van ellende en problemen). Ik heb het bijv. eens iemand horen gebruiken in relatie tot een nieuw computersysteem dat een bedrijf had gekregen en voor geen meter werkte.
Hoe het als uitdrukking precies in de taal gekomen is, is moeilijk na te gaan. Op enig moment gebruikt iemand deze vergelijking en als dat genoeg indrukt maakt, gaat het vanzelf een eigen leven leiden. De meeste uitdrukkingen en zegswijzen zijn niet te herleiden tot een bepaalde persoon die het als eerste gebruikte. Het werd in elk geval zo'n 100 jaargeleden al in deze betekenis gebruikt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
+wordt idd ook veel gebruikt voor systemen/uitvindingen die verbetering lijken te brengen, maar minstens zoveel ellende lijken te veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ontzettend bedankt!

Andere antwoorden (1)

Het gebruik van het spreekwoord is analoog aan het verhaal.

Iemand denkt/weet dat iemand anders wat verzwijgt. Dat geheim is dan de doos. Op het moment dat het geheim verteld wordt, (opening doos), komt er uiteindelijk meer ellende van dan dat het oplost.

Dat is ontstaan omdat men de gelijkenis ziet. Of waarschijnlijk is het zelfs al andersom. Mythologische verhalen zijn er vaak om iets duidelijk te maken in de echte wereld. De bedenker van het verhaal zal ook gewoon "mijn" verhaal als blauwdruk hebben gebruikt.

De vertelling van pandorra's doos is dus een " "gelijkenis". Een verhaal om iets duidelijk te maken.

Toegevoegd na 14 minuten:
Achteraf gezien had het beter geweest de doos/geheim te laten voor wat het was.