Waarom (om welke politieke redenen) wordt Constantijn de Grote eigenlijk christen?

als wij de christelijke verklaring van het visioen even terzijde laten.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Constantijn dacht meer kans te maken op het slagveld als hij christen werd.

Wat het visioen betreft:
Op 28 oktober 312 versloeg Constantijn zijn tegenstander Maxentius in de slag bij de Milvische brug over de Tiber. Die slag is zo beroemd geworden omdat Constantijn enige tijd daarvoor een visioen had gehad. Midden op de dag zou hij boven de zon een uit licht bestaand kruisvormig teken hebben gezien met daarbij de woorden 'hiermee moet je overwinnen' (of 'met dit teken zul je overwinnen').

Officieel wilde Constantijn Maxentius verdrijven omdat die christenen vervolgde.
Politieke reden was echter dat hij gewoon zijn machtsgebied wilde uitbreiden.

Constantijns overgang naar het christendom had overigens al eerder plaats. Constantijn riep in 310 de zonnegod Sol Invictus nog uit tot zijn helper-god, maar in de loop van 311 of in het voorjaar van 312 maakte hij een voorzichtige keuze voor het christendom. Op het keizerlijke vaandel werd een zesarmige ster als symbool van de zon bijna onmerkbaar veranderd –door boven aan de verticale arm een lus toe te voegen– in een afkorting van het Griekse woord ”Christos”: het bekende christogram.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is niet zo - zoals vaak gedacht wordt - dat Constantijn het christendom tot staatsreligie maakte. Dat gebeurde pas zo'n tachtig jaar later onder keizer Theodosius I. Maar zijn overgang betekende wel het einde van de laatste grote christenvervolging in het Romeinse Rijk. Voor het eerst kregen de christenen in het rijk de volledige vrijheid om hun godsdienst openlijk te belijden.
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/In_hoc_signo_vinces