Leefden de Maya's,Inca's en Azteken liefdevol naast elkaar?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Leefden de niet een flink aantal kilometers van elkaar vandaan? En de Maya's ook nog een paar honderd jaar eerder?
TurfGraver
6 jaar geleden
Info
https://www.startpagina.nl/v/kunst-cultuur/geschiedenis/vraag/553924/verschil-tussen-azteken-maya-inca

Antwoorden (1)

Nee.
De Azteken waren eigenlijk voortdurend in oorlog met andere indianenstammen.
In tegenstelling tot de Azteken bestonden de Maya's niet uit één volk, maar uit vele volken. Elk volk van de Maya's bezat een eigen gebied en een eigen taal. Tussen die verschillende volken was er ook oorlog, in de tijd dat de Spanjaarden er nog niet waren.
De Inca's leefden een stuk zuidelijker dan de Azteken en de Maya's. Onder het bewind van Sinchi Roca waren de Inca’s voortdurend in oorlog met andere stammen in de buurt van Cuzco. Ze sloten daarnaast wel verbonden met de stammen waarmee ze niet in oorlog waren. Maar de troonopvolgers streden telkens weer om de volgende koning van de Inca's te worden. Dus die leefden ook niet echt vredig.

Tegenwoordig is de bevolking gemengd. Vanaf de tijd van Cortés trouwen Spanjaarden en indianen met elkaar. De Azteken wonen in Mexico, de Maya’s voornamelijk in
Guatemala. De meeste Inca’s in Peru houden zich bezig met landbouw.
Amadea