Hoe komt het dat er nog adellijke mensen zijn in Frankrijk?

Ik vroeg me dit feit al even af, en na even opzoekingswerk te hebben gedaan, ben ik zeker dat er nog mensen van adel uit Franse adellijke families zijn. Nu vroeg ik me af hoe dit komt.
Ik dacht in eerste instantie dat het misschien zou kunnen komen omdat er door het staatshoofd mensen in de adelstand kunnen verheven worden. In België is dit alleszins een feit. In Frankrijk zitten we echter met een republiek, waardoor er hier, volgens mij, geen mensen door het staatshoofd, de president, in de adelstand kunnen verheven worden.

Of komen deze adellijken uit families die van voor de Franse Revolutie dateren? Dan snap ik ook niet goed waarom... Als je een graaf, baron, etc. was ten tijde van de Franse Revolutie, wou je volgens mij toch geen zichtbaar verband hebben met het koningshuis; al was het maar het gedeelde feit dat jouw familie en de koning beide van adel waren?

Wat ook mogelijk kan zijn, is het feit dat de adellijke titels van vader op zoon werden/worden doorgegeven en dat kan dan verklaren waarom er nog steeds mensen met "blauw bloed zijn" in Frankrijk.

Als ik de bal in mijn uitleg volledig missla, gelieve mij hiervan op de hoogte te brengen.

Alvast bedankt voor het antwoord!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
8.2K
ronron1212
6 jaar geleden
In Nederland is ook nog steeds adel en dat is ook geen lid van het koningshuis. Titels worden overgedragen door de vader
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Nederlandse_adellijke_families_(naar_titel)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Eerst en vooral, bedankt voor de snelle reactie, maar ik heb het op de adellijke families in Frankrijk...
Nederland kent ook een monarchie, terwijl het in Frankrijk een republiek is.
Of heeft dat er niets mee te maken? Gaan de titels gewoon over van vader op zoon?
ronron1212
6 jaar geleden
Lees wat ik schrijf adel bestaat over heel europa allemaal oude geslachten allemaal over geërfd.

Het beste antwoord

Het is niet zo, zoals u wellicht denkt dat tijdens de Franse revolutie alle adel is vermoord. Tijdelijk is wel de adel volledig ontheven geweest van macht en titel maar dat is later weer hersteld. Daarnaast is er zelfs weer adel benoemd na de revolutie en is de invloed van bepaalde adellijke huizen nog behoorlijk geweest. De Franse republiek is pas veel later uitgeroepen. Zo hebben er tussen de revolutie en de republiek nog aardig wat monarchen geregeerd over Frankrijk. Zodoende kunnen we verklaren dat er nog steeds mensen rondlopen in Frankrijk met een adellijke titel.

"In Frankrijk werd de adel met bijbehorende titels en privileges totaal afgeschaft in 1789, bij het begin van de Franse Revolutie. Een groot deel van de adellieden emigreerde tijdens de revolutie. Keizer Napoleon voerde in 1806 opnieuw adellijke titels in, die in bepaalde gevallen erfelijk konden zijn. Met de restauratie van het koningschap in 1814 werden zowel de oude als de Napoleontische adel erkend, zonder dat de privileges terugkwamen."

Of je deze mensen met een adellijke titel nog steeds adellijk zou kunnen noemen is een tweede (bedenk goed hoe fijnzinnig die gedachte is). De adelstand is namelijk formeel opgeheven en behalve de titel en de afkomst is er dus niets meer van over. In Nederland is dat wellicht ook bijna zo, maar wordt "de adel" als geheel nog wel erkend.

"De adel werd later niet uitdrukkelijk afgeschaft, maar in de huidige Franse Republiek bestaat er formeel geen adel meer, omdat dit in strijd is met de Verklaring van de Rechten van de Mens en de Burger. Toch zijn adellijke titels nog altijd wettelijk erkend en beschermd. Sinds 1974 worden die titels niet meer gebruikt bij het protocol op het Élysée. Er bestaat ook een vereniging van de Franse adel."