Ik zou graag willen weten waarom de bondgenoten in werking traden in de eerste wereldoorlog.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Tjee, nu weer je huiswerk zelf gaan maken, hoor!

Antwoorden (3)

Dit is een hele boterham,niet zomaar samen te vatten .Neem uw tijd en raadpleeg onderstaande link
fremar
13 jaar geleden
Oostenrijk-Hongarije viel Servië aan (moord op de aartshertog Franz Ferdinand) Duitsland had een verdrag met Oostenrijk en verklaarde ook de oorlog. Daarom verklaarden Rusland Frankrijk en Groot Brittannië deze twee weer de oorlog. Duitsland viel vervoplgens in het oosten Rusland aan en in het westen (over Belgisch grondgebied) Frankrijk. Engeland sprong Frankrijk bij, maar jarenlang gebeurde er niets anders dan wat op en neer schuiven, waarbij steeds duizenden doden vielen. tot dan toe had alleen Turkije nog partij gekozen voor Duitslandf en Oostenrijk in een poging iets van de Balkan te heroveren, dat ze op dat moment aan het verliezen waren. in 1917 probeerde Duitsland Mexico over te halen de VS binnen te vallen, zodat die zou worden afgeleid en zich niet met de oorlog in Europa zou bemoeien. (Zimmermanntelegram) dat lekte uit en sde VS verklaarden daarom Duitsland de oorlog. in 1918 arriveerden de eerste Amerikaanse troepen op het slagveld en daarna was het gauw gedaan met het evenwicht en moest Duistland capituleren. Oostenrijk-Hongarije was te zwak om alleen iets uit te richen en capituleerde mee. Rusland had zich al eerder uit de strijd teruggetrokken, na de communistische revolutie in 1917.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even een kleine correctie op het bovenstaande antwoord(verder ben ik het er helemaal mee eens).
Groot Brittannië verklaarde Duitsland de oorlog omdat Duitsland het grondgebied van België schond.

Tijdens de onafhankelijkheidsoorlog van België heeft Groot Brittannië de onafhankelijkheid van België gegarandeerd zolang zij neutraal zouden blijven.