meestal wordt er gesproken over de Republiek der zeven verenigde Nederlanden, maar was dat destijds wel de officiële benaming?

de republiek die in 1788 ontstaat omvat de volgende soevereine staten: Groningen, Friesland, Drenthe Overijsssel Gelderland Utrecht, Holland en Zeeland. Drenthe had echter geen afvaardiging in de Staten-Generaal. dat hadden de Generaliteitslanden ook niet maar die waren niet soeverein. Dus is 'zeven' wel goed?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

De Republiek der Verenigde Nederlanden was tussen 1588 en 1795 een statenbond met trekken van een defensieverbond en een douane-unie. Ze besloeg grotendeels het grondgebied van het huidige Nederland.
De Republiek bestond uit acht soevereine staten: Groningen, Friesland, Overijssel, Gelderland, Utrecht, Holland, Zeeland, en Drenthe. Elke staat bestuurde het eigen gebied. Vertegenwoordigers van zeven staten (Drenthe viel hierbuiten) stuurden hun vertegenwoordigers naar de Staten-Generaal in Den Haag. Vandaar het getal zeven.
Gebiedsdelen die zich buiten de acht provinciën bevonden maar wel tot het grondgebied van de confederatie behoorden, de zogenaamde generaliteitslanden, bevonden zich grotendeels in het huidige Zeeuws-Vlaanderen, de huidige Nederlandse provincies Noord-Brabant, Limburg, en in het zuidoosten van de huidige provincie Groningen.

‘Republiek der zeven verenigde Nederlanden’ was geen officiële benaming. In de grondwet is deze de 'Vereenigde Nederlanden', in verslagen van de Staten-Generaal wordt het gebied vaak 'de Republiek' genoemd.
Andere gebruikte namen:
Republiek der Verenigde Nederlanden
Republiek der Verenigde Provinciën
Republiek der Zeven Provinciën
Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden
Republiek der Zeven Verenigde Provinciën
De Verenigde Provinciën
De Verenigde Gewesten
De Zeven Verenigde Gewesten
SimonV