klopt het dat den helder nog niet zolang geleden min of meer een eiland was (door storm)?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, dat klopt, door stormvloeden.

Het grondgebied van de huidige gemeente Den Helder behoorde in de vroege middeleeuwen tot de gouw Texla. De oudste kern van de huidige gemeente is Huisduinen, dat is gesticht in het begin van de 8e eeuw. Na grote stormvloeden in het einde van de 12e eeuw bleven Huisduinen en het zuidelijk gelegen Callantsoog als eiland achter.
Rond 1500 ontstond die Helder buyrt een paar kilometer ten noorden van Huisduinen, op hetzelfde eiland. Tijdens de Allerheiligenvloed van 1570 werden stukken duin weggeslagen en gingen de kernen van Huisduinen en Helder verloren. De dorpen werden verder landinwaarts opnieuw opgebouwd. Sinds het in 1610 realiseren van de Zanddijk tussen Huisduinen en Callantsoog is het gebied verbonden met het vasteland.
SimonV