Waarom is er in de oudheid geen grote beschaving ontstaan langs de Mississippi?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Definieer grote beschaving.

Antwoorden (2)

Er is daar geen grote beschaving ontstaan omdat de landbouw onvoldoende ontwikkeld was, en er geen veeteelt was. De landbouw methodes die bv de Inca's ontwikkeld hadden waren sowieso al minder efficiënt dan die Europese en Chinese, maar die methodes kon (door het verschil in breedtegraad en klimaat) niet zomaar naar de Mississippi regio geïmporteerd worden. Bovendien waren ze vee later ontstaan.

Wellicht dat er in die regio een grote beschaving had kunne ontstaan als we langer hadden gewacht, maar de komst van Columbus in 1492 heeft die ontwikkeling afgebroken.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+Niet verwacht dat er een duidelijk antwoord op zou komen.
SimonV
6 jaar geleden
Een duidelijk antwoord hoeft niet altijd correct te zijn.
Er is wel degelijk een grote Mississippi beschaving geweest, zelfs een variant hierop. https://en.wikipedia.org/wiki/Caddoan_Mississippian_culture
tinus1969
6 jaar geleden
Okee, dit hangt ook af van je definitie van 'groot'. De Mississippi mensen bouwden geen kathedralen...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het argument dat je wist dat ging komen. Misschien handig om danzelf een definitie te geven. Wel/niet kathedralen bouwen is nogal subjectief vooral aangezien dat een Europese bouw is.
tinus1969
6 jaar geleden
@MrTomaat; kathedralen moet je hier zien als een pars pro toto, voor 'grote publieke gebouwen'. Het lijkt me, dat het kenmerk van een 'grote beschaving' is, dat er grote structuren worden gebouwd, die grootschalige samenwerking en technologie vereisen: Piramides (Azteeks of Egyptisch), kathedralen, tempels, etc.
Er is wel een grote beschaving geweest langs de Mississippi, van ongeveer 700 tot de tijd van aankomst van de eerste Europese ontdekkingsreizigers.
De beschaving leefde van de teelt van maïs, bonen, squash en andere gewassen.

Toegevoegd na 14 uur:
Kenmerken van deze beschaving waren onder meer:
Grote, afgeknotte piramideheuvels. Hier werden huizen, tempels, begraafplaatsen e.d. op gebouwd.
Centralisatie van de macht.
Ontwikkeling van uitgebreide handelsnetwerken.
Een nederzettingshiërarchie, waarbij grotere centra controle uitoefenden op kleinere gemeenschappen.
Maïsgebaseerde landbouw. Op de meeste plaatsen is de ontwikkeling van de Mississippische cultuur samengevallen met het begin van grootschalige intensieve maïsteelt.
Het gebruik van rivierschelpen voor aardewerk.
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+En een antwoord welke de vraag ter discussie stelt. Wat kan een mens nog meer wensen⸮