Als je achternaam in de lijst staat van Nederlandse adellijke families, stam je dan perse af van een addelijk persoon?

Of hoeft dat niet zo te zijn.
En hoe zit dat met een achternaam zoals 'prins' aangezien met dat niet een achternaam lijkt die een gewone burger kreeg. En kan een achternaam dubbel geregistreerd worden dat vanaf het begin van de geregistreerde achternamen meerdere families dezelfde achternaam hadden of is het zo dat je perse van dezelfde persoon afstamt als je dezelfde achternaam hebt?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Nee, dat hoeft zeker niet zo te zijn.

Ten eerste zijn er meerdere ongerelateerde families met dezelfde achternaam, dus een achternaam zegt niets over de afstamming. Families hebben ooit een achternaam gekregen, en achternamen in Nederland zijn niet bijster origineel; mensen die Jansen (Jan's zoon) heten zijn dan ook niet zomaar familie van elkaar. Bij het vastleggen van achternamen (vanaf 1810) waren de mensen die nog geen achternaam hadden wederom niet bijster creatief, en er werden namen verzonnen op basis van plaats (Van Groningen), beroep (Bakker) of andere dingen.

Ten tweede zijn achternamen in de loop der eeuwen soms verbasterd en gewijzigd. Je kunt dus niet op de naam vertrouwen bij het terugzoeken van familiehistorie. Je zult dus echt uit moeten zoeken of je werkelijk afstamt van een adelijke tak van een familiegeslacht. Maar... dat is bij je geboorte mogelijk automatisch gebeurt door de burgelijke stand. In officiële akten moet hiermee rekening kan worden gehouden, aangezien titels en predicaat verplicht in officiële akten moeten worden opgenomen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ook een achternaam als Prins kon destijds worden gekozen door gewone burgers. Dit geeft geenszins een adelijke of prinselijke status aan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je met de lijst van adellijke families bedoelt het Filiatieregister van de Hoge Raad van Adel (zie link hieronder), is het in elk geval interessant om uit te zoeken of je van een adellijke familie afstamt. Als dat zo is, is overigens de kans heel groot dat dat wel bekend is in je familie. Het simpele feit dat je naam in die lijst voorkomt zegt echter niets, zoals NickBoven hier al heeft uitgelegd; je kunt geen 'copyright' claimen op een achternaam, dus het is heel goed mogelijk dat er niet-adellijke families zijn met dezelfde achternaam.