Waarom mogen mannen hun benen niet kruisen?

In Griekse kerken mogen mannen niet hun benen kruisen of over elkaar heen slaan. Waarom is dat?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In (Aziatische) landen is het nu nog ongepast om zodanig voor iemand plaats te nemen, dat deze tegen uw voetzolen aan moet kijken. Dat is minstens zo onbeschoft dan wanneer iemand tegenover u in tram of bus zijn voeten naast u op de bak legt

Antwoorden (2)

Benen kruisen wordt als een vorm van arrogantie gezien ten opzichte van God.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het is te "casual" en te relaxed, in de kerk past een nederige en serieuze houding.
SimonV
6 jaar geleden
Men moet beleefdheid betrachten, daar zijn bepaalde regels voor fatsoensregels:

Nog enkele praktische zaken:
I. Wanneer men een huis binnengaat zal men eerst de gastheer begroeten. Men doet hetzelfde in een orthodoxe kerk want dit is het huis van Christus. Op de analoi ligt de Verrijzenisicoon of de Icoon van het Feest. Dus is het maar normaal dat men eerst aandacht schenkt aan de gastheer. Men gaat eerst deze icoon begroeten (men maakt een kruisteken en buigt). Vervolgens gaat men naar de iconen van Christus en de Moeder Gods. Daarna kan men het overige deel van de kerk bezoeken. Bij het verlaten van de kerk doet men hetzelfde. In het dagelijks leven neemt men na een bezoek ook afscheid van de bewoner.
II. Het vereren van een icoon gebeurt met de armen langs of losjes gekruist voor het lichaam. (Dus niet met de armen op de rug). Als men zit slaat men de benen niet over elkaar, noch kruist men de voeten. Ook met de armen voor de borst gekruist wordt niet gewaardeerd. Men is geen toeschouwer aan de Heilige Diensten, maar een deelnemer.
III. Sta recht wanneer het altaar, de iconen en de gelovigen gezegend of bewierookt worden door de priester of diaken. Sta ook recht bij het lezen van het H. Evangelie, de Geloofsbelijdenis, de Eucharistische Canon en het Onze Vader.

Toegevoegd na 3 minuten:
Antwoord:
II vereren van het icoon : niet met de armen op de rug, niet met de benen over elkaar, niet met de armen voor de borst.
Men is deelnemer aan de Heilige Diensten niet slechts een toeschouwer, een toevallige voorbijganger,