Wat had de transport van smokkelwaar in een kinderwagen te maken met de bezettingsperiode?

De bezettingsperiode van de Duitsers in Nederland 1940-1945.
Werden er ook alleen maar wapens gesmokkeld?
Zorgde het smokkelen van wapens ervoor dat het Nederlandse verzet in het geheim over meer wapens kon beschikken, waardoor de bevrijding van Nederland werd gestimuleerd?
De foto's werd genomen in maart 1945 en Nederland werd bevrijd in mei 1945, dus denk ik dat ze een verband met elkaar hebben.
Verder is er weinig informatie beschikbaar op het internet.
Hieronder links naar de foto's.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.geheugenvannederland.nl/nl/geheugen/view?coll=ngvn&identifier=NFA03%3Achb-16-8
http://www.geheugenvannederland.nl/nl/geheugen/view?coll=ngvn&identifier=NFA03%3Achb-16-7

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Smokkelen is in de oorlog dubbel gevaarlijk en verboden, laat staan wapens. Het verzet had hier grote behoefte aan, maar kinderwagens werden niet alleen hiervoor gebruikt. Ook bv distributiebonnen, illegale kranten (Trouw, Parool, Vrij Nederland) en natuurlijk geheime berichten.

Koerierswerk heette dit en wat zij ook deden was het smokkelen en begeleiden van mensen,
---kleintjes/baby's in de kinderwagen---
naar onderduikplaatsen of naar de grens.

Veel koerierswerk is gedaan door vrouwen en soms ook werden koeriersdiensten uitgevoerd door kinderen.

Verzet
De wapens hielpen het verzet met bv een gewapende overval op distributiekantoren. Ook om mensen te bevrijden die door de Duitsers in de gevangenis waren gegooid. Hier is een film over gemaakt (in Leeuwarden?) en ook nog 'Soldaat van Oranje'/Erik Hazelhoff Roelfzema).
Het verzet deed nog veel meer, vervalsen van persoonsbewijzen, distributiekaarten en voedselbonnen, hulp aan onderduikers, onderduik organiseren, hulp aan neergestorte geallieerde piloten en ook hadden zij contact met de Nederlanders in Londen (Koningin Wilhelmina).

Of de gesmokkelde wapens hielpen, @CMDVN? ja, alleen al om te overleven en om mensen te redden, maar werd de bevrijding van Nederland gestimuleerd? Nee, die hebben wij te danken aan de geallieerden, o.a. de Engelsen, Canadezen, Polen en de Amerikanen natuurlijk.

https://anderetijden.nl/aflevering/150/De-Poolse-bevrijders
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt, zeer uitgebreid antwoord!

Andere antwoorden (3)

Ik weet het niet zeker, al weet ik wel dat ze in de kinderwagens allerlei dingen smokkelden, zoals verzetskranten en eten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kinderwagens werden veel gebruikt voor illegale transporten. Ze hadden meestal een bergvak onderin de bak. Een vrouw met een kinderwagen werd niet snel verdacht. Ze paste in het nationaal-socialistische ideaalbeeld van de vrouw als onschuldige moeder. Er werd meer gesmokkeld dan alleen wapens. Mevrouw Van Wijnen bijvoorbeeld bracht onder het matrasje van de kinderwagen anti-Duitse pamfletten, en later ook valse (voedsel)bonnen rond.

Toegevoegd na 11 minuten:
En wat ik meen te herinneren daarover te hebben gelezen werd er bijvoorbeeld in de winter ook stiekem hout in meegenomen om het huis wat mee te kunnen verwarmen.
Amadea
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja, er werd wat afgesmokkeld tijdens de bezetting. Maar dat is logisch, naarmate er meer verboden wordt, wordt meer vervoer smokkelen. En lang niet iedereen die spul vervoerde in een kinderwagen had daar iets in wat niet mocht. Daarom had je nog een redelijke kans om niet gecontroleerd te worden met spullen voor het verzet in een kinderwagen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Goed antwoord, bedankt!
Kinderwagen als enige geschikte transportmiddel voor het halen van voedsel bij boeren. De normale aanvoer was stil komen te liggen, door zaken als brandstoftekort en ingepikte vrachtwagens, chauffeurs naar Arbeitseinsatz of erger.
Daardoor waren mensen met kinderwagens die lange afstanden lopen, in slecht weer, of die er niet uitzien als ouders van jonge kinderen, niet per se verdacht. Een kinderwagen zonder baby ook niet. En doorzoeken duurt ook langer bij een kinderwagen vol aardappels, dan met alleen een baby.