Wat was het Geheime Akkoord van Wassenaar?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.8K
Erna55
7 jaar geleden
Je hebt " fouten" ontdekt in geschiedenisboeken en wil ze laten herschrijven. Dit had je ontdekt na uitgebreid onderzoek, vertelde je in een vorige vraag.
Nu je hier een geschiedenisvraag stelt, vraag ik me af hoe je je eerder genoemd onderzoek hebt gedaan.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Bijgaande reactie is helaas erg onvolledig en gaat niet over de essentie. Ik ben hier op afgestudeerd. Kom er nog op terug. ====================================================================
De Nederlandse regering en de Indonesische regering spanden samen om de Molukkers in Nederland te assimileren in de Nederlandse samenleving.
Daartoe werd een akkoord getekend in 1975, het Geheime Akkoord van Wassenaar.
Door de Molukse Gemeenschap in Nederland is het samenspannen tussen Nederland en Indonesië ervaren als verraad en dat had treinkapingen en andere harde acties tegen de Nederlandse overheid tot gevolg. Deze gebeurtenissen hebben diepe trauma’s veroorzaakt en verwijdering tussen de Molukkers in Nederland en de Nederlandse bevolking.

Antwoorden (2)

De Nederlandse regering en de Indonesische regering spanden samen om de Molukkers in Nederland te assimileren in de Nederlandse samenleving.
Daartoe werd een akkoord getekend in 1975, het Geheime Akkoord van Wassenaar.
Door de Molukse Gemeenschap in Nederland is het samenspannen tussen Nederland en Indonesië ervaren als verraad en dat had treinkapingen en andere harde acties tegen de Nederlandse overheid tot gevolg. Deze gebeurtenissen hebben diepe trauma’s veroorzaakt en verwijdering tussen de Molukkers in Nederland en de Nederlandse bevolking.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zie voor achtergronden bijgaande bron.
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Plus, ik heb het verward met het 'historische akkoord van Wassenaar in 1982.
SimonV
7 jaar geleden
Mijn eerst gegeven antwoord ging ook over 1982, tot ik m'n fout ontdekte...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij het zien van de accountnaam NPapilaja, begreep ik dat ik op het verkeerde spoor zat en om welk geschiedenisonderzoek het bij de vorige vraag gaat.
Dat is geheim :)