Wat is het verschil tussen een vorst, keizer/koning en stadhouder?

Met het val geschiedenis hebben wij het over de centralisatiepolitiek in de Nederlanden. De VORSTEN Karel V en Filips II waren de vorsten van het Spaanse rijk, waar de Nederlanden onder vallen. Zij laten 'ketters' vervolgen en daar is Willem van Oranje tegen. Willem van Oranje is STADHOUDER van Holland, Zeeland en Utrecht.

Ik dacht, een vorst is dus een koning/keizer. Maar later gaan we in op de centralisatiepolitiek van het Duitse rijk, waar Karel V de KEIZER is. Hij zegt dat elke VORST in het Duitse rijk zijn eigen religie mocht kiezen, en de onderdanen van de VORST moeten volgen.
Dus een VORST is niet hetzelfde als een KEIZER/KONING......? Want Karel V staat hoger dan de VORSTEN.....
Maar een VORST is ook niet hetzelfde als een STADHOUDER toch....???

Help me alsjeblieft, ik zit helemaal vast!

Groetjess

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
13.9K

Antwoorden (2)

Stadhouder was de titel van een van de belangrijkste functionarissen in de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. De titel werd door de hertog van Bourgondië ingevoerd in de Bourgondische Nederlanden.
Een vorst is een heersend edelman, dat kan zowel een koning als een of keizer zijn

Toegevoegd na 6 minuten:
Een stadhouder kon alleen maar als plaatsvervanger bij afwezigheid van de vorst regeren.
Een vorst regeert als koning een koninkrijk of als keizer een keizerrijk

Toegevoegd na 15 minuten:
De vorst Karel V had verschillende titels;
Karel I koning van Spanje van 1516 tot 1556,
Karel V Rooms-Duitse keizer van 1519 tot 1556
In Vlaanderen is hij bekend als Keizer Karel, in Nederland is hij bekend als Karel V
De vorst Koning Karel I en de vorst Keizer Karel de V is een en dezelfde persoon.

Toegevoegd na 4 uur:
Een uitleg over de centralisatiepolitiek van Keizer Karel V, speciaal voor het vak geschiedenis voor VWO4, VWO5, VWO6, HAVO4, HAVO5
http://www.1001docenten.nl/videos/joost-van-oort/2-de-centralisatiepolitiek-van-karel-v-hc-de-republiek-
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar bij het Duitse keizerrijk is Karel V de keizer en hij zegt dat de vorsten zelf hun religie mogen bepalen, het is dan toch duidelijk dat de Keizer en Vorst niet even hoog staan??? en dus niet hetzelfde is??
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Babette, het begrip vorst is een verzamelnaam.
Er waren vorsten met verschillende rangen, zoals keurvorsten. De keizer van het Heilige Roomse Rijk werd gekozen door zeven keurvorsten. Een keurvorst was vorst van een keurvorstendom.
Groothertogen, hertogen en regerende en niet regerende vorsten
Een vorst is hetzelfde als een koning en een keizer. Hij bestuurt of heerst over een land omdat hij de titel meestal geërfd heeft.
In de middeleeuwen waren de titels 'koning' en 'keizer' beide titels voor een vorst van een zelfstandig rijk. Hun macht was formeel gelijk, maar in Europa had de titel 'keizer' het meeste aanzien. Er waren slechts twee mensen die zich keizer noemden, namelijk de erfgenamen van het Oost- en West-Romeinse Rijk uit de oudheid.

In West-Europa raakte de titel in de vergetelheid in de 5e eeuw, maar de koning van de Franken, Karel de grote, voerde hem weer in toen hij aan de macht was in 799.
Later ging de titel weer over op zijn nakomelingen die de Duitse troon erfden. Daarom had Duitsland ook keizers aan de macht. Ook Oostenrijk werd in 1804 een keizerrijk omdat keizer Franz II van het heilige Romeinse Rijk, zich uitriep tot erfelijk keizer over de gebieden die tot de Habsburgse monarchie behoorden.

In Oost-Europa werd de Oost-Romeinse titel vacant toen Constantinopel in Ottomaanse (nu Turkse) handen viel in de 15e eeuw. De grootvorst van Moskou liet zich toen meteen bevorderen tot 'tsaar'....Russisch voor keizer.
Het was traditie dat Europa slechts 2 keizers mocht hebben...daaraan kwam een eind toen Napoleon zich in 1803 ook tot keizer uitriep. Grappig gegeven is dat Keizerin Sissi zich zowel 'keizerin van Oostenrijk' als ook 'Koningin van Hongarije' mocht noemen, toen het koninkrijk Hongarije in 1867 bij Oostenrijk werd gevoegd.

Een stadhouder is geen erfelijk vorst of heerser over een zelfstandig rijk. Je kunt hem eerder zien als een soort 'Gouverneur' die de leiding had over een Gouvernement. Het is een titel die gangbaar was tijdens de tijd dat Nederland een republiek was. Hij had de leiding in handen over bepaalde gewesten. Feitelijk was hij een ambtenaar met wel veel macht, maar in diens was als vervanger van de landsheer Vorst) bij diens afwezigheid. Het was de voornaamste hoogwaardigheidsbekleder en hoogste gezagsdrager in de Nederlandse provinciën.